• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Reflective practice as self-assessment strategy of in-service teachers’ teaching practices

LA PRÁCTICA REFLEXIVA COMO ESTRATEGIA DE AUTOEVALUACIÓN DE LAS PRÁCTICAS DE ENSEÑANZA EN LOS PROFESORES EN SERVICIO

Author
Gómez Nocetti, Viviana

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25757
Abstract
Given its self-assessment nature, reflective practice as a tool of change is an important instrument for professional development upon which extensive research is currently being done. We have aimed to accompany in-service teachers with a period of reflective practices during the teaching of a given unit, inside their own schools. When comparing a direct model of reflection with an indirect one, the emotional-motivational benefits of the latter are acknowledged since, by analyzing an unknown teachers’ practice, we can gradually reach their own teaching self assessment, without damaging their sense of self-efficacy. Finally, we emphasize the importance of the expert mediator as a guide in this reflection process and the urgency to implement it as a frequent form of collaborative work among teachers in our Schools.
 
La práctica reflexiva como herramienta de cambio –precisamente por su naturaleza autoevaluativa– es un importante instrumento de desarrollo profesional sobre el cual se realiza actualmente un extenso número de investigaciones. Nuestra propuesta ha sido acompañar a los profesores en servicio con un período de prácticas reflexivas durante la enseñanza de una unidad, dentro de sus propias escuelas. Comparando un modelo de reflexión directo con otro indirecto, llegamos a reconocer los beneficios afectivo-motivacionales del modelo indirecto puesto que, a través del análisis de la práctica de un profesor desconocido, puede llegarse paulatinamente a la autoevaluación de la propia enseñanza sin necesidad de vulnerar el sentido de autoeficacia del profesor. Finalmente, destacamos la importancia del mediador experto como guía de este proceso de reflexión y la urgencia de instalarlo como una forma habitual de trabajo colaborativo entre profesores en nuestras escuelas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB