• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Modulating Factors of Infants' Responses to the Still-Face Paradigm: A Systematic Review

Factores Moduladores de las Respuestas de los Infantes al Paradigma Still-Face: Una Revisión Sistemática

Author
Gago Galvagno, Lucas Gustavo

De Grandis, María Carolina

Elgier, Ángel Manuel

Mustaca, Alba Elisabeth

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/22227
10.7764/psykhe.2019.22227
Abstract
The still-face paradigm (SFP) is a 3-phase method for evaluating the behavior of babies in which, after a period of free play between mother-infant, the mother suddenly adopts a neutral expression and stops responding, but continues playing after a while. This method is used to assess the child's emotional regulation and social behavior. A systematic review of journal articles was conducted using the Psycinfo, Scopus, and EBSCO databases, which yielded studies on the main factors that modulate responses to the SFP. Of all the articles that contained the keywords used, 131 met the inclusion criteria. Results showed that the most studied modulating factors were maternal sensitivity, the presence of psychic disorders in the mother, and the temperament of the infant. A similar response pattern was found in infants in all studies, indicating that the paradigm is robust. It is pointed out that more studies need to be conducted on the influence of socioeconomic status, in older children, in countries of Africa, Asia, and Latin America, as well as longitudinal studies that evaluate the changes in response during child development. The results found are sufficiently compatible to consider the SFP as a model of social frustration in infants.
 
El paradigma still-face (PSF) es un método de evaluación en 3 fases de la conducta de los bebés: luego de un período de juego libre entre madre-infante, súbitamente la madre mantiene una cara neutra, dejando de responder al niño, para finalmente reanudar el juego. Es utilizado para evaluar la regulación emocional y el comportamiento social del niño. Se realizó una revisión sistemática de artículos en revistas, usando las bases de datos Psycinfo, Scopus y EBSCO, recabando estudios sobre los principales factores que modulan las respuestas al PSF. De los artículos que contenían las palabras clave utilizadas, 131 cumplieron los criterios de inclusión. Los resultados arrojaron que los factores moduladores más estudiados fueron la sensibilidad materna, la presencia de trastornos psíquicos en la madre y el temperamento del infante. En todos los estudios se halló en los infantes un patrón de respuesta similar. Se concluye que existe robustez del paradigma. Se señala que son necesarios más estudios sobre la influencia del nivel socioeconómico, en edades más avanzadas, en países de África, Asia y Latinoamérica, y estudios longitudinales que evalúen los cambios de respuesta durante el desarrollo. Los resultados hallados son compatibles como para considerar al PSF como un modelo de frustración social en infantes. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB