• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Inititation, Response, and Follow-Up Sequences in Play Situations and Story Reading in Preschool

Secuencias de Pregunta, Respuesta y Seguimiento en Situaciones de Juego y Cuentos en Nivel Inicial

Author
Sartori, Mariana

Ortiz, Carolyn

Pizarro, Paulina

Jauck, Daniela

Stein, Alejandra

Alam, Florencia

Rosemberg, Celia

Peralta, Olga

Strasser, Katherine

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/22317
10.7764/psykhe.2019.22317
Abstract
The language used by teachers has been found to be closely associated with the oral language of the children in their care. The types of questions that teachers ask and the way they follow-up children's responses constitute initiation-response-follow-up (IRF) sequences, which are an important aspect of teacher-student verbal exchanges. In preschool, these sequences have been studied mostly in book reading interactions. The present study compares IRF sequences in 2 situations: book reading and play. The sample comprised 10 preschools, purposively selected in the province of Entre Ríos, Argentina. Specifically, the participants were 10 teachers and 300 children. Employing a micro analytical approach, 13 audio recordings of book reading and 16 of corner play were analyzed. To evaluate the differences between the types of questions, responses, and follow-up in the 2 situations, the 2 test was used. In addition, a sequential analysis was performed of the relationship between the type and complexity of the question, of the response, and of the follow-up. Results show that both situations predominantly feature low complexity or literal questions and low-level follow-ups, such as confirmation, evaluation, falsification, and response. Relevantly, the type and complexity of the question asked by the teacher strongly determine the complexity of the children's response. The didactic implications of this study are discussed, specifically regarding teaching practices and teacher education.
 
El lenguaje que utilizan las maestras tiene importantes asociaciones con el lenguaje de los niños/as a su cuidado. Un aspecto importante es el tipo de preguntas que realizan las maestras y la forma en que dan seguimiento a las respuestas de los niños/as, lo que se conoce como secuencias pregunta-respuesta-seguimiento (PRS). En el nivel inicial, estas secuencias han sido estudiadas mayormente en situaciones de lectura de libros. En la investigación que aquí se presenta se comparan secuencias PRS en cuento y juego. Participaron 10 jardines de infantes de la provincia de Entre Ríos, Argentina, seleccionados mediante un muestreo intencional. Específicamente, participaron 10 maestras y 300 niños/as. Desde un enfoque microanalítico, se analizaron 13 grabaciones de audio en situaciones de lectura de cuentos y 16 durante juegos de rincón. Para evaluar las diferencias en el tipo de preguntas, respuestas y seguimiento en ambas situaciones se utilizó la prueba 2. Además, se realizó un análisis secuencial de la relación entre el tipo y complejidad de la pregunta, de la respuesta y del seguimiento. Los resultados muestran que en ambas situaciones predomina el uso de preguntas de baja complejidad o literales y de seguimientos de bajo nivel, tales como confirmación, evaluación, falsificación y respuesta. Se destaca que el tipo y la complejidad de la pregunta que realiza la maestra determina fuertemente la complejidad de la respuesta de los niños/as. Se discuten las implicancias didácticas del presente estudio, específicamente en cuanto a la práctica y formación docente.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB