The apprenticeship of Chilean congressional leaders (1834-1924) from the perspective of the theory of legislative institutionalization
El aprendizaje de los líderes parlamentarios chilenos (1834-1924) desde la perspectiva de la teoría de la institucionalización legislativa
Author
Obando Camino, Iván
Abstract
This article analyzes the historical development of Chilean congressional leadership offices (1834-1924), while testing a proposition of the theory of legislative institutionalization that says that legislatures gradually move toward greater boundedness over time. The indicator of boundedness is the length of the apprenticeship of congressional leaders. Lateral entry, short office tenure, and returning leaders became distinctive features in the case at hand. Institutional design and exchanges between the legislature and the environment determine legislative institutionalization, so a legislature institutionalizes by acquiring stability, permanence, distinctiveness, and sustainability in a polity. Este artículo analiza el desarrollo histórico de las oficinas de liderazgo parlamentario chilenas (1834-1924) y somete a prueba una proposición de la teoría de institucionalización legislativa que dice que los congresos gradualmente aumentan su delimitación. El indicador de delimitación es la extensión del aprendizaje de los líderes parlamentarios. En el caso en estudio, entrada lateral, permanencias cortas y líderes retornados constituyeron características distintivas. Diseño institucional e intercambios entre el congreso y el ambiente determinan la institucionalización legislativa, por lo que un congreso se institucionaliza en virtud de su estabilidad, permanencia, unicidad y sustentabilidad.