• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Health Research
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Health Research
  • View Item

Pilot experience of the training program for emotional regulation and problem solving (STEPPS) for Borderline Personality Disorder in the Navarro Health Service

Experiencia piloto del programa de entrenamiento para la regulación emocional y la solución de problemas (STEPPS) para el Trastorno Límite de la Personalidad en el Servicio Navarro de Salud

Author
Martín Contero, María del Carmen

Álvarez Marrodán, Ignacio

Goena Isisarri, María

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1288
10.30552/ejhr.v5i2.179
Abstract
Systems Training for Emotional Predictability and Problem Solving (STEPPS) is a group treatment in two phases: Basic Skills; Advanced skills in emotional and behavioral regulation for patients with BPD. This work is intended: 1) Analyze the implementation of the Basic Skills pilot group in a Mental Health Hospital 2) Identify and contrast clinical variables associated with the participants 3) Analyze results in terms of effectiveness and efficiency. 9 patients who received therapy in the different Community Mental Health Centers. Instruments: SIS, PANAS, ERQ, BDHI y PDQ-4+. Total number of assistance in mental health services before the program was 28, compared to 14 received during the treatment. 3 of 4 patients evaluated at the end of the group decreased the intensity of the desire to die and the presence of nuclear symptoms of BPD. STEPPS is an effective and efficient treatment in public mental health context. STEPPS improve emotional regulation and reduce the number of attentions in Mental Health Services.
 
El Programa de Entrenamiento para la Regulación Emocional y la Solución de Problemas (STEPPS) es un tratamiento grupal en dos fases: Habilidades Básicas; Habilidades avanzadas de regulación emocional y conductual en pacientes con TLP. Con este trabajo se pretende: 1) Analizar la implantación del grupo piloto de Habilidades Básicas en un Hospital de Día 2) Identificar y contrastar variables clínicas asociadas a los participantes 3) Analizar resultados en términos de efectividad y eficiencia. Participaron 9 pacientes que recibían asistencia terapéutica en los diferentes Centros de Salud Mental. Se utilizaron los siguientes instrumentos de evaluación: SIS, PANAS, ERQ, BDHI y PDQ-4+. El número total de atenciones recibidas en diversos servicios antes del inicio del programa fue de 28, frente a las 14 recibidas durante el tratamiento. 3 de 4 pacientes evaluados al finalizar el grupo, presentaron una disminución de la intensidad de los deseos de morir y de la presencia de síntomas nucleares de TLP. El programa STEPPS es un tratamiento que parece efectivo y eficiente en el contexto de la salud mental pública, que se asocia con una mejora en la regulación de las emociones y una reducción en el número de atenciones en Salud Mental.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB