Culture for innovation in Chile: The experience of Corporate Creative Cultures Ranking (C3)
Cultura para la innovación en Chile: La experiencia del Ranking de Culturas Creativas Corporativas (C3)
Author
Morales, José Manuel
Martínez, Francisco
Correa, Pablo
Abstract
These articles present the methodology C3 as an instrument to diagnose and promote a kind of culture for innovation inside companies in chile. To do this, in first place, it is necessary to bear in mind the important role of organizational culture in the promotion and development of innovation. In second place, the construction of model C3 is exposed as methodology to measure creative culture drivers, and the implementation of ranking C3 developed Business and Economics School and Interdisciplinary Innovation Institute of Universidad del Uesarrollo, in conjunction with MMC Consultants. In third place, the main results of the national benchmark of creative culture in Chilean companies are described. Finally, respective conclusions are presented. El presente artículo presenta la metodología C3 como instrumento para diagnosticar y fomentar una cultura para la innovación al interior de las organizaciones en Chile. Para ello, en primer lugar, se plantea la importancia que juega la cultura organizacional en la promoción y desarrollo de la innovación. En segundo lugar, se expone la construcción del modelo C3 como metodología para medir los drivers de la cultura creativa y la realización del ranking C3, desarrollado por la Facultad de Economía y Negocios y el Instituto de Innovación Interdisciplinaria de la Universidad del Desarrollo, en conjunto con MMC Consultores. En tercer lugar, se describen los principales resultados del benchmark nacional de cultura creativa en empresas chilenas. Por último, se presentan las conclusiones respectivas.