• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Desarrollo
  • BASE Diseño e Innovación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Desarrollo
  • BASE Diseño e Innovación
  • View Item

Synergy between culture, commerce and tourism. : Barrio de Las Letras neighborhood in Madrid as an innovative destination to design the use of its cultural heritage

Sinergia entre cultura, comercio y turismo. : El barrio de Las Letras de Madrid como destino innovador en el diseño del uso de su patrimonio cultural

Author
García Henche, Blanca

Full text
https://revistas.udd.cl/index.php/BDI/article/view/302
Abstract
The tourism sector has a great capacity for renewal, absorption and creativity, which enables it to produce goods, services and experiences, prioritizing, in some cases, daily needs of the inhabitants of tourist destinations over its own dynamism. For this reason, overcrowding of tourists lead to the trend of decorating many urban centers, losing all its cultural and patrimonial value. The present work seeks to describe how the proximity between small companies enables the transformation of a commercial and historical zone, creating an image of destiny and increasing its patrimonial value. To this end, the barrio de Las Letras (Las Letras neighborhood) has been selected in Madrid, because it is working on the valorization of commercial and cultural heritage. These actions are essential in the era of globalization to prestige and singularize tourist destinations, without losing the essence of the neighborhood and maintaining the daily life of its inhabitants. The barrio de Las Letras serves as an example of the symbiosis between tourism, commerce and culture as axes to value the historical (material and immaterial), cultural and social heritage of this historic area of Madrid. 
 
El sector turístico posee una gran capacidad de renovación, absorción y creatividad, que le permite producir bienes, servicios y experiencias, sobreponiendo, en algunos casos, su dinamismo a las necesidades cotidianas de los habitantes de los destinos turísticos. Por ello, la masificación turística lleva a que muchos centros urbanos pasen a ser una especie de decorado, perdiendo todo su valor cultural y patrimonial. El presente trabajo busca describir cómo la proximidad entre pequeñas empresas permite la transformación de una zona comercial e histórica, creando una imagen de destino y aumentando el valor patrimonial de la misma. Para ello, se ha seleccionado el barrio de Las Letras en Madrid, que está trabajando en la valorización del patrimonio comercial y cultural, imprescindible en la era de la globalización para prestigiar y singularizar los destinos turísticos, sin perder la esencia de barrio y manteniendo la vida cotidiana de sus habitantes. El barrio de Las Letras sirve como ejemplo de la simbiosis entre turismo, comercio y cultura como eje para poner en valor el patrimonio histórico (material e inmaterial), cultural y social de esta zona histórica de Madrid. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB