• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Gestión de las Personas y Tecnología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Gestión de las Personas y Tecnología
  • View Item

Educación, Familia y Escuela: Trazas sobre Ética y Estética

Education, Family and School: Traces on Ethics and Aesthetics

Author
Rodríguez Bustamante, Alexander

López Arboleda, Gloria María

Bañol López, Walter

Córdoba Quintero, Luisa Fernanda

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/4864
10.35588/gpt.v14i40.4864
Abstract
La Familia y la Escuela son considerados dos grandes pilares y estructuras de la sociedad vinculados desde su intención e intencionalidad con la educación; no escapan a tensiones y retos y llevan en sí mismas complementariedades, necesarias unas veces, y difusas, otras. El presente artículo invita a hacer una lectura contemplativa-reflexiva de la educación en la escuela y la familia, sobre los trazos de la ética y la estética como conceptos filosóficos que llevan en sí mismos tareas, compromisos y consecuencias. Para lograr lo anterior, el escrito transita por tres acápites en los cuales se reflexiona sobre la vida como obra: ética, estética, arte (primero), escuela y familia: el arte de educar en la vida cotidiana (segundo) y los trascendentales de la educación: verdad, bondad y belleza como guía y camino (tercero). El artículo finaliza con invitaciones/provocaciones que quieren continuar aportando al largo camino educativo recorrido entre familia y escuela.
 
The Family and the School are considered two great pillars and structures of society linked from their intention and intent to education; They do not escape tensions and challenges and carry within themselves complementarities, sometimes necessary and diffuse, others. This article invites us to make a contemplative-reflective reading of education in the school and the family, on the lines of ethics and aesthetics as philosophical concepts that carry tasks, commitments and consequences in themselves. To achieve the above, the writing goes through three sections in which it reflects on life as a work: ethics, aesthetics, art (first), school and family: the art of educating in everyday life (second) and the transcendental of education: truth, goodness and beauty as a guide and a way (third). The article ends with invitations / provocations that want to continue contributing to the long educational path traveled between family and school.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB