Autonomy in learning, educational aspiration or reality? the impact of the school training process
Autonomía en el aprendizaje ¿aspiración educativa o realidad? el impacto del proceso formativo escolar
Author
Arreola Rico, Roxana Lilian
Hernández, Concepción
Abstract
This article analyzes the concepts and characteristics of autonomy, autonomous learning and self-regulated learning, the ways in which they can be favored in students, the conditions that benefit or hinder the development of this type of learning, as well as the function and contribution they have in the learning process; finally, an intervention proposal is presented in order to reorient teaching practices. The objective was to investigate the factors of formal and non-formal learning processes that affect autonomous development, promoters of independent learning and self-efficacy beliefs, as well as the meanings and practices that teacher-students have around this type of learning. This work is the product of a mixed methodological approach research that addresses the postgraduate level students of the Universidad Pedagógica Nacional (Mexico) who are teachers of basic education. Among the findings we identify a clear relationship between the type of education, the parenting discipline and the development of an academic autonomy, so we presume that the educational aspiration to train autonomous subjects is not the exclusive responsibility of the school, however, the teaching practice has great relevance in promoting autonomous development processes. El presente artículo analiza los conceptos y características de la autonomía, aprendizaje autónomo, las formas de cómo pueden favorecerse en el alumnado, las condiciones que benefician u obstaculizan el desarrollo de este tipo de aprendizaje, así como la función y la aportación que tiene en el proceso de formación; finalmente, se presenta una propuesta de intervención a fin de reorientar las prácticas docentes. El objetivo fue indagar sobre los factores de los procesos formativos formales y no formales que inciden en el desarrollo autónomo, promotores del aprendizaje independiente y de las creencias de autoeficacia, así como los significados y prácticas que tienen los docentes-estudiantes en torno a este tipo de aprendizaje. El trabajo es producto de una investigación de enfoque metodológico mixto que aborda el nivel de posgrado con profesores de educación básica, alumnos de la Universidad Pedagógica Nacional (México). Entre los hallazgos identificamos una clara relación entre el tipo de educación, la disciplina de crianza y el desarrollo de una autonomía académica, por lo que presumimos que la aspiración educativa de formar sujetos autónomos no es responsabilidad exclusiva de la escuela, sin embargo, la labor docente tiene una gran relevancia en la promoción de procesos de desarrollo autónomo.