Thinking about crisis Intervention:
Pensar en la intervención en crisis:
Author
Chandia Garrido, Gerardo Antonio
Cuevas Ocampo, Nery Esperanza
Gutiérrez Valdés, Yanina
Abstract
Living conditions in cities have brought opportunities and spaces for development, but they have also generated daily risks. Sometimes we are faced with natural events that have a devastation character. They can be, for example: fires, floods, as well as earthquakes, which are unpredictable and threatening. These situations are experienced by children with impotence, they feel helpless and incapable, hence the importance of proposing indications for psychological interventions in the face of catastrophic events. This work is fundamental for children to learn, firstly, to preserve themselves and help others and, secondly, to generate actions that allow them to mean these events, trying to learn about their capacities and this becomes a transforming experience for the development of cognitive strategies, as well as emotional resources. The objective will therefore be to prevent the experience from becoming traumatic. In this article we present the recovery of two intervention experiences with children, incorporating the dimension of the body symbolized towards expression via art and words and considering the axis of participation as a transversal theme in all intervention. It narrates the work with those children who suffered a great fire in Chile and then the experiences of earthquakes in Mexico. Las condiciones de vida en las ciudades han traído oportunidades y espacio s de desarrollo, pero también han generado riesgos cotidianos. En ocasiones nos enfrentamos a eventos naturales que tienen un carácter de devastación. Pueden ser, por ejemplo: incendios, inundaciones, así como sismos, que son impredecibles y amenazantes. Estas situaciones las viven los niños/as con impotencia, se sienten desvalidos e incapaces, de ahí surge la importancia de proponer indicaciones para intervenciones psicológicas frente a eventos catastróficos. Este trabajo es fundamental para que los niños/as aprendan, en primer lugar, a preservarse a sí mismos y ayudar a otros y, en un segundo momento, generar acciones que les permitan significar estos eventos, intentando que puedan aprender sobre sus capacidades y esto devenga en una experiencia transformadora para el desarrollo de estrategias cognoscitivas, así como de recursos emocionales. El objetivo será, por tanto, evitar que la experiencia se constituya en algo traumático. Presentamos en este artículo la recuperación de dos experiencias de intervención con niños y niñas, incorporando la dimensión del cuerpo simbolizado hacia la expresión vía el arte y la palabra y considerando el eje de participación como un tema transversal en toda intervención. Se narra el trabajo con aquellos niños/as que sufrieron un gran incendio en Chile y a continuación las vivencias de los sismos en México.