Social representations and stereotypes about old age and ageing processes in gerontological Social work field in Uruguay
Representaciones sociales y estereotipos sobre vejez y procesos de envejecimiento en el campo gerontológico del trabajo social en Uruguay
Author
Dornell Regueira, Teresa Isabel
Abstract
Training in old age and aging has been and is a challenge in the academic field of Social Work, therefore, more than a decade of the cumulative journey of the Area Old Age and Social Work (AVYTS) and depending on the implementation of various strategies in the I work with students and professionals of Social Work and other disciplines of the social sciences, is that an investigation is proposed that aims to systematize these trajectories as ways of gathering knowledge loaded with notions and pre-notions that guide and penetrate, mainstreaming the daily actions of Pre-professional practices as professionals.
This investigative process aims to demonstrate how the participants reproduce pre-notions as social imaginary about old age and aging, which are constituted in products that societies are building through mechanisms of social representations that are transmitted through culture, endoculturation and acculturation. It is based on the assumption that, based on the imaginary constructed and communicated, a mapping will be configured to characterize and caricature old age from the perspectives of the traditional world and the emerging and insurgent world of that field of representations, as well as its procedural ways of understanding old age and old age.
The study presents two courses, on the one hand, the speeches of the advanced level students who entered the degree of Social Work and opted for the area of old age (2009-2018) will be studied and on the other hand, the speeches of Social Work professionals and other areas of knowledge, such as advanced students of the Bachelor of Social Work (2010-2018), who participated in the Courses of Permanent Education of Aging and Aging of the Faculty of Social Sciences of the University of the Republic . This document will work on the second research tour, with centrality in the first phase. La formación en vejez y envejecimiento ha sido y es un desafío en el campo académico del Trabajo Social, por ello, a más de una década del recorrido acumulativo del Área Vejez y Trabajo Social (AVYTS) y en función de implementación de estrategias diversas en el trabajo con estudiantes y profesionales de Trabajo Social y otras disciplinas de las ciencias sociales, es que se plantea una investigación que pretende sistematizar estos trayectos como caminos de acopio de saberes cargados de nociones y pre-nociones que orientan y penetran, transversalizando el accionar cotidiano de las prácticas pre-profesionales como profesionales.
Este proceso indagatorio pretende demostrar como los participantes reproducen pre-nociones en tanto imaginarios sociales sobre vejez y envejecimiento, que se constituyen en productos que las sociedades van construyendo a través de mecanismos de representaciones sociales que se trasmiten por la culturación, endoculturación y aculturación. Se parte del supuesto que a partir de los imaginarios construidos y comunicados se configurará un mapeo de caracterizar- caricaturizar la vejez desde las perspectivas del mundo tradicional y del mundo emergente e insurgente de ese ámbito de representaciones, como de sus formas procesuales de comprender la vejez y las vejeces.
El estudio presenta dos recorridas, por un lado, se estudiarán los discursos de los estudiantes del nivel avanzado que ingresaron a la licenciatura de Trabajo Social y optaron por el área de vejez (2009- 2018) y por otro lado, se indagarán los discursos de profesionales de Trabajo Social y otras áreas de saber, como de estudiantes avanzados de la licenciatura de Trabajo Social (2010- 2018), que participaron en los Cursos de Educación Permanente de Vejez y Envejecimiento de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de la República. En este documento se trabajará en la segunda recorrida investigativa, con centralidad en la primer fase.