Letters from the corners of Chile for those who are training in Social Work
Cartas desde los rincones de Chile para quienes se están formando en Trabajo Social
Author
Iturrieta Olivares, Sandra
Abstract
In the context of the society of uncertainty, of the massive circulation of information and of the instantaneity of communications, which are shaping new virtual subjectivities, which forces us to broaden the notion of direct social intervention, from face-to-face relationships. Towards the inclusion of technosociability, those who work in the field of direct social intervention, send messages to future generations of social work professionals. These messages were obtained through qualitative research at the national level, which contemplated the development of life stories of such professionals. The sense of simplicity, friendship and affection, expressed in interviews with future generations of the profession, allows these messages to be assimilated to exemplary letters that respond to the master-disciple binomial and take the persuasive function as predominant function. This article gives an account of the values, professional traditions and orientations for action, offered by social work professionals who currently make up the student world of the discipline, in an increasingly reticular society. En el contexto de la sociedad de la incertidumbre, de la circulación masiva de información y de la instantaneidad de las comunicaciones, que van conformando nuevas subjetividades virtuales, lo que obliga a ampliar la noción de intervención social directa, desde las relaciones cara a cara hacia la inclusión de la tecnosociabilidad, quienes se desempeñan en el campo de la intervención social directa, envían mensajes a las futuras generaciones de profesionales del trabajo social. Estos mensajes, fueron obtenidos a través de una investigación cualitativa a nivel nacional, que contempló el desarrollo de relatos de vida de tales profesionales. El sentido de sencillez, amistad y afecto, expresado en las entrevistas hacia las futuras generaciones de la profesión, permite asimilar dichos mensajes a cartas modélicas que responden al binomio maestro-discípulo y toman como función predominante la persuasiva. El presente artículo da cuenta de los valores, tradiciones profesionales y orientaciones para la acción, ofrecidas por profesionales del trabajo social a quienes actualmente conforman el mundo estudiantil de la disciplina, en una sociedad cada vez más reticular.