Covid-19. Silent social representations of agedness in the media
Covid-19. Representaciones sociales mudas del viejismo en los medios de comunicación
Author
Hernández Guerson, Enrique
Saldaña Ibarra, Sandra Areli
Abstract
Regarding demographic and social aspects, most of large regions worldwide have managed their population to live longer. This relative and percentage importance has meant that these old age groups are, more often than not, considered for different public policies, where many circumstances, such as the lack of physical and/or mental health, productivity, dependency and vulnerability are taken into account. Years old is associated to negative attributes, then stereotypes that do not correspond to the reality of older people are created. Researchers use the terms agedness or ageism to refer to this concept. Regarding Covid-19 pandemic, currently ongoing in Mexico in 2020, a question may be asked, what is the social representation (SR) broadcast by the Mexican media about older people and the so-called Covid-19 pandemic? The contribution shows a progress in research on subjective well-being in older people.
As a theory, social representations (SR) deals with the way people appropriate the knowledge and information circulating in society; how in everyday life, social thought, popular knowledge or common sense is constructed. Thus, in this process, people construct their own attitudes, beliefs, emotions, explanations and behavior through communication between individuals, SRs are built and rebuilt in groups and societies. There is a type of representation called mute, which do not involve verbal language. They are usually images, photographs, among other ways of disseminating information. Qualitative methodology and open theoretical sampling were used for analyzing communication promotions were analyzed in the Mexican print and visual media regarding the presentation of old age as part of the Covid-19 communication campaign. The results report physical aspects, clothing, objects to support the old age image, which show vulnerable social representations, contribute to agedness. Casi todas las grandes regiones del mundo en aspectos demográficos y sociales han logrado que su población llegue a edades avanzadas. Esta importancia relativa y porcentual conlleva que estos grupos de vejeces, la mayor parte del tiempo, sean considerado para diferentes políticas públicas, por diversos motivos, entre estos la falta de salud física y/o mental, de productividad, la dependencia y la vulnerabilidad. Esta visión, con atributos negativos producen estereotipos que no corresponden con la realidad de todas las personas mayores. Investigadores la ubican con el término de viejismo o edadismo. En el caso de Covid-19, en México 2020 ¿cuál es la representación social (RS) que proyectan los medios de comunicación mexicanos de las personas mayores y la denominada pandemia de Covid-19? El aporte presenta un avance de investigación que tiene que ver con el bienestar subjetivo en personas mayores.
Como teoría, las representaciones sociales se ocupan de la manera cómo las personas se apropian de los conocimientos e información que circulan en la sociedad; cómo, en la vida cotidiana, se construye un pensamiento social, un conocimiento popular o de sentido común. Así, en este proceso, las personas elaboran actitudes, creencias, emociones, formas de explicación y conductas frente a los hechos a través de la comunicación entre los individuos, las RS se construyen y reconstruyen en grupos y sociedades. Hay un tipo de representaciones denominadas mudas, las que no implican el lenguaje verbal, suelen ser imágenes, fotografías, entre otras formas de transmitir información. Con metodología cualitativa y muestreo teórico abierto, se analizaron imágenes comunicativas en los medios mexicanos respecto la presentación de la vejez como parte de la campaña comunicativa de Covid-19. Los resultados reportan aspectos físicos, indumentarias, objetos de apoyo de la imagen de la vejez que muestran representaciones sociales de vejez vulnerables, los cuales contribuyen al viejismo.