Show simple item record

“Vas a tener que nivelarte. Vas a tener que estudiar más que los otros”. Voces de estudiantes que cursaron un programa propedéutico en la Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile

dc.creatorDíaz Araya, Mauricio
dc.creatorPeralta Müller, María
dc.creatorCortés Osorio, Joaquín
dc.creatorCabrera Rojas, Enzo
dc.creatorRamos Aguirre, Fabián
dc.creatorBernal Cárdenas, Arturo
dc.date2021-12-29
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6609
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000300207
dc.descriptionThe preparatory program has allowed and facilitated students from municipal establishments to enter the university in Chile. The objective of this research was to reconstruct the stories of Chilean students who attended a preparatory program, specifically the UCN preparatory program, Coquimbo campus. This qualitative research was conducted using the principles of the biographical approach. Eight semi-structured interviews were conducted with students, with the purpose of reconstructing their academic life stories. The qualitative content analysis used showed the emergence of 3 latent-type categories: A) The bridge: stories about the preparatory program B) Immersion: stories about the university field C) Transformation: stories about habitus as a coping strategy. Pierre Bourdieu's theory facilitated the generation of conclusions regarding the presence of the university market, the ruling class, symbolic violence and the meritocratic habitus system that preparatory students display in the university field.en-US
dc.descriptionEl programa propedéutico ha permitido y facilitado a estudiantes provenientes de establecimientos municipales su ingreso a la universidad en Chile. El objetivo de esta investigación fue reconstruir los relatos de estudiantes chilenos que cursaron un programa propedéutico, específicamente el programa propedéutico UCN, sede Coquimbo. Esta investigación cualitativa fue realizada utilizando los principios del enfoque biográfico. Se realizaron 8 entrevistas semiestructuradas a estudiantes, con el propósito de reconstruir sus relatos de vida académica. El análisis cualitativo de contenido utilizado evidenció el surgimiento de 3 categorías de tipo latente: A) El puente, relatos respecto al programa propedéutico B) La inmersión, relatos sobre el campo universitario C) La transformación, relatos sobre el habitus como estrategia de afrontamiento. La teoría de Pierre Bourdieu facilitó generar conclusiones respecto a la presencia del mercado universitario, la clase dominante, la violencia simbólica y al sistema habitus meritocrático que despliegan los estudiantes propedéutico en el campo universitario.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6609/7703
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 3 (2021); 207-227en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); 207-227es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectestudiantes primera generaciónes-ES
dc.subjectrelatos de vidaes-ES
dc.subjectadaptación universitariaes-ES
dc.subjecthabituses-ES
dc.subjectviolencia simbólicaes-ES
dc.subjectpropedéuticoes-ES
dc.subjectfirst generation studentsen-US
dc.subjectlife storiesen-US
dc.subjectuniversity adaptationen-US
dc.subjecthabitusen-US
dc.subjectsymbolic violenceen-US
dc.subjectpreparatory programen-US
dc.title“You are going to have to level out. You are going to have to study more than the others”. Voices of students who attended a preparatory program at the Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chileen-US
dc.title“Vas a tener que nivelarte. Vas a tener que estudiar más que los otros”. Voces de estudiantes que cursaron un programa propedéutico en la Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record