• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Beliefs about teacher-student interactions in collaborative learning

Creencias sobre las interacciones docente-estudiante en el aprendizaje colaborativo

Author
García Zapata, Angélica

Gaviria Cano, Ana Sofía

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6614
10.4067/S0718-07052021000300303
Abstract
One of the interests of educational psychology is research on the methodology of collaborative learning. Most research study the subject from the results of this methodology in learning in general. The present research whose purpose is to describe the beliefs of teachers and university students in the application of the collaborative learning methodology. The research process was carried out on the basis of the educational research method with a multi-case study design, through interviews to teachers and focus groups to university students participating in collaborative learning experience. The results indicate that beliefs which teachers have about students and about their teachers, guide the type of interactions that emerge in collaborative learning. Therefore rather than teaching-learning objectives, what is at stake are intersubjective relationships.
 
Uno de los intereses de la psicología educativa es la investigación sobre la metodología del aprendizaje colaborativo. La mayoría de las investigaciones aborda el tema desde los resultados que tiene esta metodología en el aprendizaje en general. Esta investigación se propuso describir las creencias de docentes y estudiantes universitarios en la aplicación de la metodología del aprendizaje colaborativo. El proceso se llevó a cabo a partir del método de investigación educativa con un diseño de estudio de casos múltiples, a través de entrevistas a docentes y grupos focales a estudiantes universitarios participantes en una experiencia de aprendizaje colaborativo. Los resultados indican que las creencias que tienen los docentes sobre los estudiantes y estos sobre sus docentes orientan el tipo de interacciones que emergen en el aprendizaje colaborativo; por tanto, más que los objetivos de enseñanza-aprendizaje, se ponen en juego las relaciones intersubjetivas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB