Show simple item record

Diseño y validación de un Escala de Inmersión Digital para Adolescentes

dc.creatorLeón, Miriam
dc.creatorCerda, Cristian
dc.creatorRehbein, Lucio
dc.creatorSaiz, José L.
dc.date2021-12-29
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6610
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000300229
dc.descriptionThe objective of this study was to build and psychometrically analyze a scale to measure digital immersion in adolescents. Digital immersion was defined as the persistent, continuous and enthusiastic use of devices and digital media accompanied by the ability to perform multiple tasks simultaneously with feelings self-efficacy, reliance, dependence, and identification with technology. Content validity was analyzed through expert judgment (n = 8); then, evidence of the validity of the internal structure was obtained through Exploratory Factor Analysis (n = 347) and Confirmatory Factor Analysis (n = 347). The final version of the Scale of Digital Immersion for Adolescents (EIDA) contained 30 items, grouped into five dimensions: Variety of Use; Intensity of Use; Multitasking: Involvement; and Dependence, explaining 89% of the variance presented in the data. The internal consistency of the scale was satisfactory (α = .951).en-US
dc.descriptionEl objetivo de este estudio fue construir y analizar psicométricamente una escala para medir inmersión digital en adolescentes. Se definió la inmersión digital como el uso persistente, continuo y entusiasta de dispositivos y medios digitales acompañado de la capacidad de realizar múltiples tareas de manera simultánea, con sentimientos de autoeficacia, confianza, dependencia e identificación con la tecnología. Se analizó la validez de contenido a través de juicio de expertos (n=8); luego se realizaron análisis de validez de la estructura interna mediante Análisis Factorial Exploratorio (n=347) y Análisis Factorial Confirmatorio (n=347). La versión definitiva de la Escala de Inmersión Digital para Adolescentes (EIDA) quedó constituida por 30 ítems, agrupados en cinco dimensiones: Variedad de Uso; Intensidad de Uso; Multitarea; Involucramiento; y Dependencia. La consistencia interna de la escala fue alta (α=.951) y sus resultados explican el 89% de la varianza.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6610/7704
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 3 (2021); 229-249en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); 229-249es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjecttecnología educacionales-ES
dc.subjectinformática educativaes-ES
dc.subjectadolescenciaes-ES
dc.subjectenseñanza secundariaes-ES
dc.subjectestadísticaes-ES
dc.subjecteducational technologyen-US
dc.subjectcomputer uses in educationen-US
dc.subjectadolescenceen-US
dc.subjectsecondary educationen-US
dc.subjectStatisticsen-US
dc.titleDevelopment and validation of a Digital Immersion Scale for Adolescentsen-US
dc.titleDiseño y validación de un Escala de Inmersión Digital para Adolescenteses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record