Show simple item record

Concepciones alternativas sobre astronomía en estudiantes de educación básica y media de la Región Metropolitana de Chile;

dc.creatorRabanales Loyola, Felipe
dc.creatorVanegas-Ortega, Carlos
dc.date2021-06-24
dc.date.accessioned2021-07-08T13:35:19Z
dc.date.available2021-07-08T13:35:19Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6620
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000200247
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/169633
dc.descriptionThe learning of Astronomy has presented various difficulties that, in part, have their origin in the alternative conceptions of the students. This study sought to identify recurring alternative conceptions of Astronomy in eighth grade and fourth year of high school students in the Metropolitan Region of Chile. For this, a multiple-choice test and focus groups has been implemented, with which quantitative and qualitative aspects of alternative conceptions were identified. The results show that students in eighth grade present alternative concepts with more frequently than those in the fourth year of secondary education, however, in the topic of “Seasons of the year”, both groups present a similar recurrence, while, when addressing the “Movements of the Sun in the sky”, it was observed that the group of fourth year of high school, it presents the alternative conceptions with more recurrence than the group of eighth grade.en-US
dc.descriptionEl aprendizaje de la Astronomía ha presentado diversas dificultades que, en parte, tienen su origen en las concepciones alternativas de los estudiantes. Este estudio buscó identificar las concepciones alternativas recurrentes sobre Astronomía en estudiantes de octavo básico y cuarto año de educación media de la Región Metropolitana de Chile. Para esto, se implementó un test de selección múltiple y grupos focales, con los cuales se identificaron aspectos cuantitativos y cualitativos de las concepciones alternativas. Los resultados evidencian que los estudiantes de octavo básico presentan concepciones alternativas con mayor frecuencia que los de cuarto año de educación media, sin embargo, en el tema de “Estaciones del año”, ambos grupos presentaron similar recurrencia, mientras que, al abordar los “Movimientos del Sol en el cielo”, se observó que el grupo de cuarto medio presenta concepciones alternativas con más recurrencia que el grupo de octavo básico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6620/7604
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 Núm. 2 (2021); 247-268en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 2 (2021); 247-268es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleAlternative conceptions of astronomy in students of basic and high school in the Metropolitan Region of Chileen-US
dc.titleConcepciones alternativas sobre astronomía en estudiantes de educación básica y media de la Región Metropolitana de Chilees-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record