Show simple item record

EDUCACIÓN MEDIA TÉCNICO PROFESIONAL EN TURISMO EN CHILE: IMAGINARIO SOCIAL, MOTIVACIÓN Y AGENTES INTERVINIENTES EN LA ELECCIÓN, EXPECTATIVAS Y PROYECCIONES;

dc.creatorTriviños, Mauricio
dc.date2020-12-31
dc.date.accessioned2021-07-14T16:39:58Z
dc.date.available2021-07-14T16:39:58Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/gestur/article/view/6643
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/169896
dc.descriptionThis article seeks to capture elements linked to the context of Professional TechnicalSecondary Education (from now on EMTP). This research is linked to acase study with in tourism through the research methodology, approach and constructionof the social imaginary which are mainly related to three elements andthe edges that emerge from it: a) Time of decision. b) The intervening agents. c)Expectations and Projections. The case study is based on an EMTP establishment,named “Instituto Superior de Administración y Turismo”, from now on(INSAT), in the city of Valdivia. This investigation is part of the results of thework leading to the degree of Master in Education. This study seeks to establishthe: Social Imaginary of High School Technical Professional in Tourism students.As a central axis, it was focused specifically with 3rd year- students year of theTourist Services program of the mentioned establishment. The construction ofthis imaginary is based for this research on four edges that are linked to: Thedecision and choice of the modality, the motivation and future projections thatthe actors visualize. The work was methodologically developed with a battery oftools and information cross-referencing between the actors considered relevantin this case study, such as: Students, Parents and parents. In this case study, themain results observed are related to the independence of the decision to choosethe modality, but strongly linked to a family support that is sometimes linked toa family tradition or a close group with previous studies in the same modality. Atthe same time, the members of the case study project a working life immediatelyafter graduating from this model as a preliminary step, whether it be the continuityof studies or to undertake new professional or personal paths.en-US
dc.descriptionEl presente artículo busca plasmar elementos ligados al contexto de la EducaciónMedia Técnico profesional (en adelante EMTP), vinculado a un estudio de casocon espacialidad en turismo, por medio de la metodología de investigación, abordajey construcción del imaginario social. Las cuales se relaciones principalmentecon 3 elementos y las aristas que emergen de él: a) Momento de la decisión.b) Los agentes intervinientes. c)Expectativas y Proyecciones.El estudio de casode se realizó en el Instituto Superior de Administración y Turismo (INSAT), dela ciudad de Valdivia. Con este estudio se busca la conformación del: ImaginarioSocial de alumnos de Educación Media Técnico Profesional en Turismo. Comoeje central, se trabajó de forma específica con los estudiantes de 3er. año de laespecialidad de Servicios Turísticos del establecimiento mencionado. La construcciónde este imaginario se basa para esta investigación en cuatro aristas quese vinculan a: La decisión y elección de la modalidad, las motivación y Proyeccionesde futuro que los actores visualizan. El trabajo metodológicamente se desarrollócon una batería de herramientas y cruce de información entre los actoresconsiderados relevantes en este estudio de caso, como lo son: Estudiantes, Padresy apoderados.Entre sus principales resultados observados en este estudio casose relacionan con la independencia de la decisión de elección de la modalidad,pero fuertemente ligada a un respaldo familiar que en ocasiones se vincula a unatradición de familia o grupo cercano con estudios previos en la misma modalidad,paralelamente los integrantes del estudio de caso proyectan una vida laboral inmediatamenteegresados de esté modelo como un paso previo ya sea la continuidadde estudios o bien a emprender nuevos rumbos profesionales o personaleses-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Instituto de Turismo.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/gestur/article/view/6643/7616
dc.rightsDerechos de autor 2020 Gestión Turísticaes-ES
dc.sourceGestión Turística; Núm. 34 (2020); 77-109es-ES
dc.source0718-6428
dc.source0717-1811
dc.titlePROFESSIONAL TECHNICAL SECONDARY EDUCATION IN TOURISM OF CHILE: SOCIAL IMAGINARY, MOTIVATION AND AGENTS INVOLVED IN THE ELECTION, EXPECTATIONS AND PROJECTIONSen-US
dc.titleEDUCACIÓN MEDIA TÉCNICO PROFESIONAL EN TURISMO EN CHILE: IMAGINARIO SOCIAL, MOTIVACIÓN Y AGENTES INTERVINIENTES EN LA ELECCIÓN, EXPECTATIVAS Y PROYECCIONESes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record