Show simple item record

Una aproximación a la problemática del bullying en deportistas escolares y juveniles cubanos

dc.creatorToledo Vidal, Roxana
dc.creatorTintorer Silva, Tania
dc.creatorHernández González, Osvaldo
dc.date2021-06-18
dc.date.accessioned2021-07-26T15:25:08Z
dc.date.available2021-07-26T15:25:08Z
dc.identifierhttp://revistacaf.ucm.cl/article/view/701
dc.identifier10.29035/rcaf.22.1.8
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/170027
dc.descriptionThe objective of this study is to describe the roles of bullying in sports in a Cuban School for School Sports Initiation (EIDE) and to compare by gender, school categories and sports. Descriptive, cross-sectional study of a non-probabilistic convenience sample of 173 Cuban athletes (42.2% women and 57.8% men) aged between 8 and 18 years up to the time of evaluation. The incidence of bullying was evaluated using a questionnaire that included 70 items. The results show that there were no significant differences regarding gender, categories and sports studied. However, it was observed that the athletes (M) showed higher values in the role of victim and aggressor, while the athletes (F) did so in the role of observer. Likewise, schoolchildren showed higher average values in the role of aggressor and observer with respect to juveniles. The perception of the incidence of bullying in sports varied in the role of the victim, the aggressor and the observer. The results suggest that bullying episodes constitute a key problem in Cuban sports schools that deserve greater psychopedagogical attention, so that athletes can perform successfully.en-US
dc.descriptionEl objetivo del presente estudio es describir los roles del bullying en el deporte en una Escuela de Iniciación Deportiva Escolar (EIDE) cubana y compararlos por género, categorías escolares y deportes. Estudio descriptivo, transversal, de una muestra no probabilística por conveniencia, de 173 deportistas (42,2% mujeres y 57,8% hombres) cubanos con edades entre 8 y 18 años hasta el momento de realizar el diagnóstico. Se evaluó la incidencia del bullying mediante un cuestionario que incluía 70 ítems. Los resultados revelan que no hubo diferencias significativas respecto al género, las categorías y los deportes estudiados. No obstante, se observó que los deportistas (M) mostraron valores más elevados en el rol de víctima y agresor, mientas que las deportistas (F) lo hicieron en el rol de observador. Asimismo, los escolares presentaron valores promedios más elevados en el rol de agresor y observador con respecto a los juveniles. La percepción de la incidencia del bullying en los deportes variaron en el rol de la víctima, el agresor y el observador. Los resultados sugieren que los episodios de bullying constituyen un problema clave en las escuelas deportivas cubanas que merece una mayor atención psicopedagógica, para que los deportistas puedan desempeñarse con éxito.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistacaf.ucm.cl/article/view/701/767
dc.rightsDerechos de autor 2021 Roxana Toledo Vidal, Tania Tintorer Silva, Osvaldo Hernández Gonzálezes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceCiencias de la Actividad Física UCM; Vol. 22 Núm. 1 (2021): Revista Ciencias de la Actividad Física UCM; 1-8es-ES
dc.source0719-4013
dc.source0717-408X
dc.titleAn approach to the problematic of bullying in cuban school and youth athletesen-US
dc.titleUna aproximación a la problemática del bullying en deportistas escolares y juveniles cubanoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record