• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Palabra y Razón
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Palabra y Razón
  • View Item

ODEAT Model for design of lesson planning with ICT integration

Propuesta de modelo ODEAT para el diseño de intervenciones didácticas con integración de las TIC

Author
Tapia Silva, Hugo Gonzalo

Castillo Robledo, Rodrigo

Sarzosa Veliz, Alexis

López, Rodrigo

Full text
http://revistace.ucm.cl/article/view/625
10.29035/rce.8.45
Abstract
The present study proposes a model to guide and ease the integration of ICT on the pedagogical work, where it is considering the associate difficulties at the technological integration at the scholar context. Also, there is a theorical revision of various authors, where it is using the next proposal: Grounded Technology Integration, Types of Activities and Reverse Design. These proposals allow to structure a design or class planning process, where the ODEAT Model begins. The proposed model considers the stages of: identification of the objective (O), pedagogical decision-making (D), definition of the achievement indicator (s) (E), selection or creation of a learning activity (A), and the selection of the appropriate technology (T). Finally, the possibilities and strategies for evaluating the model are discussed.
 
El presente estudio propone un modelo para guiar y facilitar la integración de las TIC en las prácticas pedagógicas, considerando las dificultades que supone la integración tecnológica en el contexto escolar, y, la revisión teórica de diversos autores, utilizando las siguientes propuestas –Grounded Technology Integration, Tipos de Actividades y Diseño Inverso–, las que permiten estructurar un proceso de diseño o planificación de clases, dando origen teóricamente al Modelo ODEAT. El modelo propuesto considera las etapas de: identificación del objetivo (O), la toma de decisiones pedagógicas (D), la definición de el o los indicadores de logro (E), la selección o creación de una actividad de aprendizaje (A), y la selección de la tecnología adecuada(T). Finalmente, se comentan las posibilidades y estrategias de evaluación del modelo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB