• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Educación, escuela y diversidad

Education, school and diversity

Author
Cajiao, Francisco

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25915
Abstract
El artículo muestra la forma como la escuela se estructuró en el mundo a partir deun modelo de homogenización surgido de los países europeos. Este modelo quemantiene intactos sus fundamentos organizativos, se enfrenta con nuevas concepcionesdel mundo que asignan un nuevo valor a la diversidad cultural, sin acabar deencontrar un modo de educar a los niños y jóvenes bajo parámetros diferentes a lostradicionales. De otra parte, da cuenta de que aspectos fundamentales de igualdadde oportunidades y equidad en la distribución de la riqueza y el conocimiento, noencuentran respuesta en muchos países donde la educación formal ha sido segmentadade forma muy fuerte. Al final, se presenta como alternativa el desarrollo de unaescuela centrada en la creación de ambientes educativos que faciliten el desarrollodel talento humano y la valoración de la diversidad.
 
This article shows how the world’s institutional framework of schools was set up onthe basis of a homogenizing model that emerged in European countries. This model,which has kept its organizational foundation intact, is now faced with new worldwidenotions that allocate a new value to cultural diversity, yet failing to find a way toeducate children and young people under different parameters from the traditionalones. In addition, it brings up the issue that fundamental aspects such as the needfor equal opportunities and an equitable distribution of wealth and knowledge donot produce a response in many countries where formal education has been stronglysegmented. The paper ends by proposing the alternative of developing a kind of schoolfocused on creating educational environments that will encourage the developmentof human talent and the valuation of diversity.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB