Perceptions on Chilean Education from High School Graduate Students who Attended an Academic Talent Program
Percepciones acerca de la educación escolar en Chile de estudiantes egresados de enseñanza media y que participaron en un programa de talento académico
Author
López Barraza, Andrea
García Reñasco, Catalina
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2607310.7764/PEL.52.1.2015.2
Abstract
This study explores the perceptions that a group of students, graduated from 12th
grade and who participated in an extracurricular academic talent program, have
about Chilean education through a discourse analysis that recognizes their critical
and compliant language and their languages of possibility. This is in the context of
the growing influence of the neoliberal economic model on the Chilean educational
system, criticized by mass student movements in 2006 and 2011 that demanded
greater equality. The particular interest in academically talented students’ perceptions
responds to the fact that their high analytical and critical abilities allow us to expect
a certain richness of their perceptions and educational proposals, which adds to the
fact that they participated in the 2011 student movement. This study consisted in
applying an online written survey to students of the 2013 Class, the responses for
which were addressed using the critical discourse analysis method. The results show
that students have a critical vision of education, its model, and its inequality; that
they demand more integral education that considers them as participating citizens,
which creates tension with the need shown by the students to adjust to the test-driven
accountability system; and that they have a modest understanding of their active role
in creating social change. El presente estudio explora las percepciones de un grupo de estudiantes egresados
de educación media, que participaron en un programa de talento académico, acerca
de la educación chilena, realizando un análisis que reconoce sus lenguajes críticos,
complacientes y de posibilidad. Esto, en el contexto de la creciente presencia de
un modelo económico neoliberal en el sistema educativo chileno, criticado por los
movimientos estudiantiles masivos en 2006 y 2011. El interés por las percepciones de
estudiantes con talento académico, en particular, responde a que sus altas habilidades
analíticas y críticas permiten esperar una riqueza de sus percepciones y propuestas
educativas, lo que se suma a su participación en el movimiento estudiantil de 2011.
El estudio consistió en la aplicación de una encuesta en línea, escrita, a estudiantes
de la generación 2013, cuyas respuestas se analizaron a través del método de análisis
crítico del discurso. Los resultados muestran en los estudiantes una visión crítica de
la educación, su modelo e inequidad; un reclamo por una educación integral, que
los considere ciudadanos participativos, lo que entra en tensión con su necesidad de
adaptarse al sistema de pruebas estandarizadas, y una escasa noción de su rol activo en
los cambios sociales.