Educational Aspiration and the Initial College Experience of High School Graduate Students in Aguascalientes, Mexico
La aspiración educativa y la experiencia de ingreso a la educación superior de los estudiantes que egresan de bachillerato en Aguascalientes, México
Author
Figueroa Rubalcava, Alma Elena
Padilla González, Laura Elena
Guzmán Ramírez, Cintya
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2607510.7764/PEL.52.1.2015.3
Abstract
This study aims to explore the relationship between personal, family, and school
variables, and educational aspiration, as well as expectations for transition to higher
education in high school graduate students. It also examines their initial college
experience. The theoretical framework relies on key concepts related to educational
aspiration, expectations for transition to higher education, and the experience of
entering higher education. The study was conducted using mixed methods. First, a
survey was administered to a statewide stratified random sample made up of 2,113
high school senior students; once they graduated and, based on the survey findings,
interviews were conducted with 40 students with different expectations for transition
to higher education, of differing ages, and of varying academic achievement in order
to analyze their transition from high school to higher education. The results show that
high school senior students’ educational aspirations and expectations for transition
to higher education are associated with their academic achievement, socioeconomic
level, and their perception of family support. The initial college experience, for those
who made the transition, is influenced by institutional efforts to involve the students
and to support them to face the challenge represented by this level of academic study. Este estudio tiene como objetivo explorar la relación entre variables personales,
familiares y escolares y la aspiración educativa y las expectativas de transición de los
estudiantes que egresan de bachillerato, así como profundizar en su experiencia inicial
de ingreso a la educación superior. Como referentes teóricos se plantea una perspectiva
de la aspiración educativa y las expectativas de transición, así como la experiencia del
ingreso a la educación superior. Se utilizó una metodología mixta. Primero se aplicó
una encuesta a una muestra estratificada por subsistema y representativa a nivel estatal
constituida por 2.113 estudiantes que egresaban de bachillerato; una vez que egresaron
y con base en los resultados de la encuesta, se entrevistaron 40 estudiantes con distintas
expectativas de transición, edad y rendimiento académico, para profundizar en su
experiencia de transición del bachillerato hacia la educación superior. Los resultados
muestran que las aspiraciones educativas y la experiencia de transición de los jóvenes
están relacionadas con su rendimiento académico, su nivel socioeconómico y la
percepción del apoyo familiar. En el ingreso a la educación superior cobran relevancia
las acciones realizadas por la institución para involucrar al estudiante, así como el
hecho de que este perciba apoyo para enfrentar el reto académico que representa este
nivel de estudios.