How Has History Been Taught in Chile? An Analysis of Programmes of Study for Secondary School History
¿Cómo se ha enseñado historia en Chile? Análisis de programas de estudio para enseñanza secundaria
Author
Zúñiga, Carmen Gloria
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2609310.7764/PEL.52.1.2015.9
Abstract
The Chilean educational system has undergone multiple changes since its
establishment in the mid-nineteenth century. Several curriculum frameworks have
been implemented, which has meant that school subjects have been modified in terms
of objectives, content, pedagogy, and assessment. Although a considerable amount of
research and policy initiatives have been undertaken relating to curriculum reform in
Chile, there has been little research on the teaching of history as a school subject. This
study is offered as one contribution to rectifying the deficit. It aims at developing an
understanding of the historical background to the teaching of history for secondary
school in Chile from the origins of the system of education until recently. The research
is located within the interpretivist paradigm and adopts grounded theory approaches
to data gathering and analysis. Official historical and contemporary documents that
have led to the current curriculum framework for secondary school history, particularly
programmes of study, have been collected and analysed. The study demonstrates that
the secondary school history curriculum in Chile has been characterised by the preeminence
of the great tradition approach to teaching history El sistema educacional chileno ha experimentado múltiples cambios desde sus inicios,
a mediados del siglo XIX. La implementación de diferentes marcos curriculares a lo
largo de los años ha significado modificaciones en las asignaturas escolares en términos
de objetivos, contenidos, metodologías de enseñanza y evaluaciones. Si bien se han
desarrollado numerosos estudios relativos a las reformas curriculares en Chile, pocos
estudios se han centrado en los cambios experimentados en la enseñanza de la historia a
nivel secundario. El siguiente estudio se presenta como una contribución para reducir
ese déficit. Su principal objetivo es analizar los antecedentes históricos de la enseñanza
de la historia en Chile a nivel secundario desde los orígenes del sistema educativo hasta
la década de 1980. La investigación es de carácter cualitativo y sigue el paradigma
interpretativo, adoptando métodos de recolección y análisis de información basados
en la teoría fundamentada. Para ello, se han recolectado y analizado documentos
históricos y contemporáneos, particularmente programas de estudio, que han
fundado las bases de las actuales prácticas de la enseñanza de la historia en el país. La
investigación ha demostrado que las prácticas tradicionales de enseñanza de la historia
han predominado en las aulas chilenas durante el período estudiado.