Professional Knowledge for Teaching. Case Study in University Professors from the Universidad de Valparaíso
Conocimiento profesional docente universitario. Estudio de caso en profesores universitarios de la Universidad de Valparaíso
Author
Calderón Flández, Claudia
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2610110.7764/PEL.52.1.2015.11
Abstract
The aim of this study is to describe and analyse the professional knowledge for university
teaching emerging from the processes of Curriculum Innovation. Using a qualitative
methodology and a case study design, we analyse the experience of two university
teachers at the Faculty of Medicine of the University of Valparaiso. Following
an inductive, interpretative, and analytical process, we obtained a set of meanings
organised around two topics: Possibilities and demands of the university context; and
development of the didactic knowledge of the discipline. The results of this study show,
from a qualitative approach, that development of this kind of subjective knowledge
creates a complex web where multiple analysis entries emerge, characterised by the fact
that this is not a type of knowledge transmitted by traditional instructional methods.
On the contrary, this professional teaching knowledge for the university teacher is a
dynamic subjective construction, as well being situated in the institutional context,
their experience and personal career, and their disciplinary knowledge. El objetivo de este estudio es describir y analizar el conocimiento profesional docente
universitario que surge de los procesos de innovación curricular. Utilizando una
metodología cualitativa y un diseño de estudio de caso, se analiza la experiencia de dos
profesores universitarios pertenecientes a la Facultad de Medicina de la Universidad de
Valparaíso. Siguiendo un proceso analítico, inductivo e interpretativo, se obtuvo una
estructura de significados organizados en torno a dos tópicos: posibilidades y demandas
del contexto universitario, y desarrollo del conocimiento didáctico de la disciplina. Los
resultados de este estudio muestran, desde una aproximación cualitativa, que el
desarrollo de este tipo de conocimiento subjetivo crea un entramado complejo donde
emergen múltiples entradas de análisis, caracterizado por el hecho de que no es un
tipo de conocimiento transmisible a través de métodos instruccionales tradicionales.
Por el contrario, este conocimiento profesional docente del docente universitario es una
construcción subjetiva dinámica, situada en el contexto institucional, su experiencia y
trayectoria personal y su conocimiento disciplinario.