• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Búsqueda de empleo, proceso de inserción y dificultad de adaptación de profesores principiantes

Job Seeking, the Process of Insertion, and the Difficulties of Beginning Teachers to Adapt

Author
Ayala, Pamela

Ortúzar, María Soledad

Flores, Carolina

Milesi, Carolina

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26139
10.7764/PEL.52.2.2015.7
Abstract
La inserción profesional docente constituye un período caracterizado por diversos desafíos que marcan la identidad de los profesores, siendo estos determinantes en el desarrollo de su carrera laboral. La presente investigación busca caracterizar el proceso de búsqueda de empleo que llevan a cabo los profesores principiantes, desde que concluyen su formación inicial docente hasta sus primeros años en la profesión. Por medio de una encuesta de seguimiento a un grupo de 168 profesores principiantes, se observó que el primer año es clave para definir la estabilidad de los docentes en el plantel. Son los profesores varones de mediana edad y provenientes de instituciones no tradicionales quienes perciben mayores niveles de dificultad para adaptarse a los establecimientos en los que se han desempeñado. En tanto, en las escuelas de alto nivel socioeconómico, donde se respetan sus horas lectivas y cuentan con el apoyo de sus pares, los docentes tienen menos dificultades para adaptarse. Ante esto se plantea la necesidad de subrayar el estatus formativo de los primeros años de la carrera docente, brindando las condiciones necesarias para que los docentes principiantes desarrollen con éxito sus habilidades.
 
The time period during which teachers seek to join the labor market and begin their first job is characterized by various challenges that not only play a major role in shaping teachers’ identities, but also contribute to defining their careers. The objective of this research is to describe the job search in which new teachers take part starting from when they conclude their Initial Teacher Training and up through to their first years in the profession. Analysis of a longitudinal survey administered to a group of 168 novice teachers revealed that the first year was critical in defining teachers’ job stability. Middle-aged male teachers educated at so-called nontraditional postsecondary institutions experienced the greatest difficulties in adapting to the various schools in which they worked. In turn, the survey indicated that teachers whose first job was to work at schools with students from higher socioeconomic backgrounds, where classroom-teaching hours are respected and there is more support available from colleagues, faced the lowest barriers to adaptation. In light of this evidence, preparation for the first years of the teaching career cannot be underestimated, as it has the potential to engender the conditions necessary for novice teachers to successfully develop their professional skills.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB