Cognitive Analysis of Numerical Sequences: Information Processing and Genetic Epistemology
Análisis cognitivo de la secuencia numérica: procesamiento de la información y epistemología genética
Author
Fernández Escalona, Catalina María
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2615510.7764/PEL.52.2.2015.10
Abstract
This research line discusses the ways in which children interpret and build
knowledge of ordinal numerical sequences. The logical-ordinal relationships that
exist between terms of numerical sequences constitute the theoretical reference for
this study. The analysis of how that knowledge-building occurs is carried out
through different cognitive interpretations based on two very distinct models: the
Piagetian model and information processing. The first model focuses on the logical
structure of seriation underlying numerical sequences, while the second looks at
conceptualization and functionality as part of counting. The main result is a new
way to study the development of numerical sequences in children by means of
logical-ordinal relationships. The two models considered address the development
of the natural number. This study analyzes the development of numerical sequences
by means of logical-ordinal relationships through the lens of these two models.
Neither the Piagetian model nor the skills integration model has specifically focused
on these relationships, indicating that the research conducted here is unprecedented
and original. Esta es una investigación que trata sobre la interpretación y construcción del
conocimiento ordinal de la secuencia numérica en el niño. El referente teórico elegido
es el de las relaciones lógicas ordinales que se dan entre los términos de la secuencia
numérica. El análisis de cómo se da esa construcción del conocimiento se realiza a través
de las distintas interpretaciones cognitivas desde dos modelos bien distintos: modelo
piagetiano y procesamiento de la información. En el primero se trata la estructura
lógica de seriación subyacente a la secuencia numérica y en el segundo se analiza
la conceptualización y funcionalidad como componente del conteo. El resultado
principal es que hay una nueva forma de estudiar el desarrollo de la secuencia numérica
en el niño mediante las relaciones lógicas ordinales. Los dos modelos considerados
tratan sobre el desarrollo del número natural, y en este trabajo se analiza bajo el prisma
de esos dos modelos el desarrollo de la secuencia numérica mediante las relaciones
lógicas ordinales. Dichas relaciones no han sido objeto específico de estudio ni en el
modelo piagetiano ni en el modelo de integración de habilidades, lo cual significa que
la investigación aquí realizada es totalmente inédita y original.