Preschool Education Quality: Teacher Practices and the Path to Improvement
Calidad de la educación parvularia: las prácticas de clase y el camino a la mejora
Author
Treviño, Ernesto
Toledo, Gabriela
Gempp, René
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2618710.7764/PEL.50.1.2013.4
Abstract
The quality of preschool education depends on the performance of teachers and
students within the classroom. This research focuses on describing preschool teachers
performance in a sample of public schools that offer pre-k and kinder teaching to
vulnerable populations in both the Metropolitan and VI Regions of Chile (n=118).
The analysis uses the Classroom Assessment Scoring System (CLASS) in its pre-k
version in order to verify whether the underlying structure of teacher practices in
Chile is similar to that found in the US —the country where the CLASS was created.
Furthermore, the paper analyzes the performance patterns of preschool teachers in
the sample, detailing strengths and weaknesses. Results show that preschool teacher
performance reaches medium levels in the CLASS domains of emotional support
and classroom organization, and low levels in instructional support. This pattern of
performance is similar to those found in the US and Finland. Finally, preschool
teacher performance shows high heterogeneity, and it was possible to identify four
different groups of teachers, according to their pattern of performance, that may
require professional development programs specifically adapted to their needs. La calidad de la educación parvularia se juega en la sala de clases. Esta investigación se
centra en la descripción del desempeño de las educadoras de párvulos en una muestra
de escuelas públicas que ofrecen prekínder a poblaciones vulnerables en las regiones
Metropolitana y VI de Chile (n = 118). Para tal efecto se usa la pauta de observación
CLASS (Classroom Assessment Scoring System) de prekínder y se verifica si la estructura
de las prácticas en Chile se comporta de manera similar a la de Estados Unidos, de
donde proviene este sistema de observación. Además, se analizan los patrones de
desempeño de las educadoras en la muestra para estudiar fortalezas y debilidades en
las prácticas. Los resultados indican que las prácticas en la muestra alcanzan niveles
medios de desempeño en los dominios de apoyo emocional y organización de la clase,
y niveles bajos en apoyo pedagógico. El patrón de desempeño es similar al encontrado
en Estados Unidos y Finlandia. Por último, el desempeño de las educadoras en el
aula es heterogéneo, logrando identificarse cuatro grupos distintos que requerirían
programas de desarrollo profesional docente adaptados específicamente para mejorar
en los ámbitos de menor desempeño en el aula.