Adding or not adding Contextual Value in Language: An Instrumental Case Study in Two Chilean Secondary Schools
Agregar o no agregar valor contextual en lenguaje: un estudio de caso instrumental en dos establecimientos chilenos de educación media
Author
Muñoz-Chereau, Bernardita
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2621710.7764/PEL.50.2.2013.13
Abstract
This article reports a qualitative case study (Stake, 1995) carried out in two Chilean
secondary schools, oriented to examine the school processes and/or dimensions that might
explain observed differences in schools’ Contextual Value Added (CVA) scores in language.
After analysing a longitudinal sample of a cohort of 176,896 students nested within 2,283
schools that took SIMCE tests in grades 8/10 in 2004-2006 and their family questionnaires
through the statistical technique of multilevel modelling (Goldstein, 1995), schools’
CVA scores were used to choose one school with low and one with high performance.
Complementing an analytical framework drawn from the literature (Scheerens, Glas, &
Thomas, 2003), the study identified 11 dimensions that appeared to differentiate, as well
as 5 dimensions that appeared similarly problematic in both schools. These dimensions
were broadly in line -but also qualify and extended- the findings of a seminal Chilean
Educational Effectiveness Research (EER) study (Belleï, Muñoz, Pérez, & Raczynski,
2004). This new evidence, although tentative and exploratory, locates the features of more
and less effective Chilean secondary schools within the broader literature review on EER.
Finally, the study provides timely contributions to the new assessment framework in place
in Chile with the potential to inform and enhance educational policy and practice. Este artículo reporta un estudio de caso cualitativo (Stake, 1995) en dos establecimientos
secundarios chilenos orientado a examinar los procesos y/o dimensiones que pueden
explicar las diferencias observadas en las puntuaciones de Valor Agregado Contextual
(VAC) en el sector de lenguaje, ámbito poco estudiado en Chile y más ligado a la
efectividad general que las matemáticas (Sammons, Thomas & Mortimore, 1997).
Tras el análisis estadístico multinivel (Goldstein, 1995) de una muestra longitudinal de
una cohorte de 176.896 estudiantes anidados en 2.283 establecimientos que rindieron
el SIMCE en 8º básico y 2º medio en 2004-2006 y sus respectivos cuestionarios
familiares, se utilizaron las puntuaciones del VAC para seleccionar un establecimiento
que agregó valor y otro que no. Complementando un marco analítico-conceptual
preexistente (Scheerens, Glas, & Thomas, 2003), el estudio identificó 11 dimensiones
diferentes y 5 similarmente problemáticas en los establecimientos. Estas dimensiones
complementan y extienden las conclusiones de un estudio seminal de escuelas efectivas
en Chile (Belleï, Muñoz-Stuardo, Pérez, & Raczynski, 2004). Esta nueva evidencia,
tentativa y exploratoria, inscribe las características de los establecimientos secundarios
chilenos dentro de la literatura más amplia sobre efectividad educacional, buscando
contribuir al nuevo marco de evaluación vigente en Chile con el potencial de informar
y mejorar las políticas y prácticas educativas.