• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

EL PORTAFOLIO: UNA ACTIVIDAD DE INTEGRACIÓN DE SABERES EN LA FORMACIÓN INICIAL DOCENTE

The portfolio: a useful tool in the integration of knowledge during initial teacher training

Author
CORREA MOLINA, ENRIQUE

LÉVESQUE, MARCIENNE

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26297
Abstract
En la Facultad de Educación de la Universidad de Montreal, un dispositivo pedagógico es utilizado en la formación inicial de profesores para facilitar la integración de conocimientos que los estudiantes han adquirido durante los cuatro años de su formación. Estos estudiantes son invitados, durante el último año de su formación, a esquematizar su marco referencial docente y a presentar a sus colegas, en el marco de un minicoloquio que marca el punto final de su formación inicial, un aspecto del mismo. Con su autorización, filmamos ese coloquio y, enseguida, analizamos las presentaciones de dos grupos (36 estudiantes en total). Nuestros resultados confirman la utilidad del portafolio en la integración de saberes y en la conceptualización de un marco referencial suficientemente claro y coherente para ayudarlos a asumir su función docente. 
 
In the Faculty of education at the University of Montréal, a pedagogical device, a personal portfolio, is used in the training of teachers to facilitate the integration of knowledge that the students have acquired during the four years of their degree. During the last year of the program, these students are invited to outline their educational frame of reference in the form of an experiential portfolio and present it to their colleagues, within the setting of a seminar that marks the end of this initial degree. Upon their permission, we filmed this seminar and afterwards, we analyzed the presentations of two groups (36 students in total). Our results confirm the effectiveness of a portfolio in the integration of knowledge and the conceptualization of a sufficiently clear and coherent frame of reference to help the students assume their roles as teachers.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB