Show simple item record

Análisis preliminar del efecto de la edad y la escolaridad en adultos sanos en el rendimiento del Sydney Language Battery (Sydbat) en español de Chile

dc.creatorFoncea-González, Camila
dc.creatorJulio-Ramos, Teresa Paz
dc.creatorMusa-Salech, Gada
dc.creatorLillo Zurita, Patricia
dc.creatorLeón Bustos, Maria Elena
dc.creatorMuñoz Oyarzún, Valentina
dc.creatorSoto Valdés, Paula
dc.creatorMéndez Orellana, Carolina Patricia
dc.date2021-06-22
dc.identifierhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/58414
dc.identifier10.5354/0719-4692.2021.58414
dc.descriptionThere are 3 variants of primary progressive aphasia (APP), which are distinguished according to the predominantly altered linguistic domain: non-fluent, logopenic, and semantic. A tool that helps in its classification is the Sydney Language Battery (Sydbat), which is not validated in Chile. The objective of this work is to analyze the possible relationship between age, years of schooling and performance obtained in the Sydbat subtests in healthy adults. 38 healthy adults participated in the test. The average age was 56.8 years (SD = 8.3) and they had a mean of 13.8 years of schooling (SD = 3.9). They all came from the Metropolitan Region. Pearson and Spearman correlations were performed to explore the correlation between subtest performance, age, and schooling. Considering the variability in performance in the subtests, univariate and multivariate models were performed. Significant correlations were found between age and the comprehension subtest (pen-US
dc.descriptionExisten 3 variantes de afasia progresiva primaria (APP), que se distinguen según el dominio lingüístico predominantemente alterado: no fluente, logopénica y semántica. Una herramienta que ayuda a su clasificación es el Sydney Language Battery (Sydbat), el cual no se encuentra validado en Chile. El objetivo del presente trabajo es analizar la posible relación entre edad, años de escolaridad y rendimiento obtenido en las subpruebas del Sydbat en adultos sanos. Participaron 38 adultos sanos a los que se les aplicó el test. El promedio de edad fue 56,8 años (DE = 8,3) y tenían una media de 13,8 años de escolaridad (DE = 3,9). Todos provenían de la Región Metropolitana. Se realizaron correlaciones de Pearson y Spearman, para explorar la correlación entre el rendimiento en las subpruebas, la edad y la escolaridad. Considerando la variabilidad en el rendimiento en las subpruebas, se realizaron modelos uni y multivariados. Se encontraron correlaciones significativas entre edad y la subprueba comprensión (pes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicina. Departamento de Fonoaudiologíaes-ES
dc.relationhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/58414/67304
dc.relationhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/58414/68388
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Chilena de Fonoaudiologíaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 20 (2021); 1-7en-US
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 20 (2021); 1-7es-ES
dc.source0719-4692
dc.source0717-4659
dc.titlePreliminary analysis of the effect of age and education in healthy adults on the performance of the Sydney Language Battery (Sydbat) in Chilean Spanishen-US
dc.titleAnálisis preliminar del efecto de la edad y la escolaridad en adultos sanos en el rendimiento del Sydney Language Battery (Sydbat) en español de Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record