Estaciones como nodos y lugares: el potencial del tren para el desarrollo urbano orientado al transporte en Santiago, Chile
Train stations as nodes and places: the potential of trains for transit-oriented urban development in Santiago, Chile
Author
Vecchio, Giovanni
Abstract
In Latin American cities, the train has played a less relevant role in recent decades as a structuring element of urban development. As with other means of mass transportation, railroads can be the object of strategies that foster the integration of public transport and land use, to guide urban development towards more sustainable futures. Considering that in Chile suburban rail services are gradually being reactivated around the main cities, it is worth asking whether rail transport can contribute to forms of transport-oriented urban development in the Chilean context as well. In this way, this article actually explores the urban role of train stations and their potential as options of transit-oriented development. Focusing on the case of Santiago, the article analyzes train stations by applying the node-place model, which examines each of them based on their role as a node (i.e., how many destinations they allow reaching) and as a place (considering the diversity and intensity of activities that take place in their vicinity). The results show the limited urban role that railway stations play in the context of Chilean capital, highlighting a certain homogeneity with respect to the levels of accessibility or the appeal of the urban environments of each station. The application of the node-place model shows that the train has an untapped potential for the urban development of the places it crosses throughout Santiago, and confirms the potential role of stations as small polarities at the neighborhood and municipal scale. En las últimas décadas, el tren ha jugado un rol poco relevante como elemento estructurante del desarrollo urbano en las ciudades de América Latina. Al igual que otros modos de transporte masivo, el ferrocarril puede ser objeto de estrategias que fomenten la integración del transporte público y del uso del suelo, para encauzar el desarrollo urbano hacia futuros más sustentables. Considerando que en Chile se están gradualmente reactivando servicios ferroviarios de cercanía alrededor de las principales ciudades, cabe preguntarse si el transporte ferroviario puede también aportar a formas de desarrollo urbano orientado al transporte en el contexto chileno. Así, este artículo explora precisamente el rol urbano de las estaciones y su potencial para opciones de desarrollo orientado al transporte. Enfocándose en el caso de Santiago, el trabajo analiza las estaciones a través del modelo node-place, que examina cada estación en base a su rol como nodo (es decir, a cuántos destinos permite alcanzar) y como lugar (considerando diversidad e intensidad de las actividades que se dan en sus inmediaciones). Los resultados muestran el limitado rol urbano que las estaciones ferroviarias cumplen en la capital chilena, evidenciando cierta homogeneidad respecto a los niveles de accesibilidad o a la atractividad de los entornos urbanos de cada estación. La aplicación del modelo nodo-lugar demuestra que el tren tiene un potencial no aprovechado para el desarrollo urbano de los entornos que atraviesa en Santiago y confirma el rol potencial de las estaciones como pequeñas polaridades a escala barrial y comunal.