Star Wars as a fetish commodity: a look from the culture industry
La guerra de las galaxias como mercancía fetiche: una mirada desde la industria cultural
Author
Letelier Flores, Jorge
Abstract
In the field of consumption and social representations that cinema has caused. This article, through the analysis of the saga of "Star Wars" and franchise cinema in the last decade, seeks to recognize the behavior of the viewer according to the notion of fetishism of the merchandise created by franchise cinema, the case of I study the saga of "Star Wars". For this, the discussion will be framed in the concept of cultural industry, based on the chronological order of appearance of the saga. The analysis shows how marketing techniques have installed a cinema - show that places the public in the mass culture, caused by the fetishism of merchandise. By way of conclusion, the article points out the installation of a merchandise fetishism that seems to exacerbate a franchise cinema in which the “Star Wars” saga is framed. En el campo del consumo y las representaciones sociales que ha provocado el cine. Este artículo a través del análisis de la saga de “La guerra de las galaxias” y el cine de franquicia en la última década, busca reconocer el comportamiento del espectador según la noción de fetichismo de la mercancía creada por el cine de franquicia, caso de estudio la saga de la “guerra de las galaxias”. Para ello se enmarcará la discusión en el concepto de industria cultural, a partir del orden cronológico de aparición de la saga. El análisis señala cómo las técnicas de marketing han instalado un cine – espectáculo que situa al público en la cultura de masas, provocado por el fetichismo de la mercancia. A modo de conclusión, el artículo señala la instalación de un fetichismo de la mercancia que parece exacerbar un cine de franquicia en el cual se enmarca la saga de “La guerra de las galaxias”.