Show simple item record

Danzar el plural: hacia una experiencia afectiva y colaborativa de la danza como disciplina

dc.creatorAedo Zúñiga, María
dc.creatorGonzález Iturriaga, Vilma
dc.creatorFierro Ciriza, Emilia
dc.date2020-07-31
dc.identifierhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/1607
dc.identifier10.25074/actos.v2i3.1607
dc.descriptionThe performing arts in general and dance in particular can be understood as dynamic territories, meeting spaces and co-creation of shared worlds. The objective of this article is to recognize the trajectories and emerging phenomena in the research processes carried out by three teachers from the Dance School of a university. The methodological approach of the investigation will be developed through autoenographies. The analysis of the investigation shows a perspective of the body, not only as a physiological unit capable of being trained to represent a certain choreography or narrative; but as corporeities, plural spaces where our experience of being in the world is embodied and updated, affecting and being affected by multiplicity of experiences and links. In conclusion, the research identifies dance as a discipline that can mobilize affects and corporations oriented to collaboration and democratic dialogue before the transmission of expert knowledgeen-US
dc.descriptionLas artes escénicas en general y la danza en particular, pueden entenderse como territorios dinámicos, espacios de encuentro y co-creación de mundos compartidos. El objetivo de este artículo es reconocer las trayectorías y fenómenos emergentes en los procesos de investigación realizados por tres docentes de la Escuela de Danza de una universidad. El enfoque metodológico de la investigación se desarrollará mediante autoenografías. El análisis de la investigación da cuenta de una perspectiva del cuerpo, no solo como unidad fisiológica susceptible de ser entrenada para representar una determinada coreografía o narrativa; sino como corporeidades, espacios plurales donde se encarna y actualiza nuestra experiencia de ser en el mundo, afectando y siendo afectado por multiplicidad de experiencias y vínculos. Como conclusión, la investigación identifica la danza como disciplina que puede movilizar afectos y corporeidades orientados a la colaboración y el diálogo democrático antes que a la transmisión de conocimiento experto.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Academia Humanismo Cristianoes-ES
dc.relationhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/1607/1895
dc.rightsDerechos de autor 2020 Revista Actoses-ES
dc.sourceRevista Actos; Vol. 2 Núm. 3 (2020): Revista Actos; 14 - 28es-ES
dc.source2452-4727
dc.source10.25074/actos.v2i3
dc.titleDancing the plural: towards an affective and collaborative experience of dance as a disciplineen-US
dc.titleDanzar el plural: hacia una experiencia afectiva y colaborativa de la danza como disciplinaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record