• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item

The aesthetic construction of the popular subject in the documentary "Mimbre" (1957) by Sergio Bravo

La construcción estética del sujeto popular en el documental Mimbre (1957) de Sergio Bravo

Author
Horta Canales, Luis

Full text
http://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/1690
10.25074/actos.v2i3.1690
Abstract
In the framework of the Chilean cinema studies, which place the representation of the popular subject as the epicenter of an aesthetic investigation work, this article seeks to analyze the cinematographic and aesthetic operations that the filmmaker Sergio Bravo uses in his documentary "Mimbre" (1957), in which he tries to establish a language associated with an idea of ​​local identity. The analysis of the work indicates a counterpoint between popular subject and artistic avant-garde. It takes as a central motif the daily life of the artisan Alfredo Manzano, "Manzanito", posing a visual subversion to the idea of ​​Chilean reality proposed by the cinema of the period. In conclusion, Sergio Bravo's work is not only disruptive in form, but also in the political conscience of the role of images in a process that assumes the construction of a language of its own in a period that shows openness towards popular art.
 
En el marco de los estudios del cine chileno, que sitúan la representación del sujeto popular como epicentro de un trabajo estético de indagación, este artículo busca analizar las operaciones cinematográficas y estéticas que emplea el cineasta Sergio Bravo en su documental “Mimbre” (1957), en el cual trata de establecer un lenguaje asociado a una idea de identidad local. El análisis de la obra nos indica un contrapunto entre sujeto popular y vanguardias artísticas. Toma como motivo central la cotidianeidad del artesano Alfredo Manzano, “Manzanito”, planteando una subversión visual a la idea de realidad chilena propuesta por el cine del periodo. Como conclusión, el trabajo de Sergio Bravo no solo resulta rupturista en la forma, sino en la conciencia política del rol de las imágenes en un proceso que asume la construcción de un lenguaje propio en un periodo que evidencia aperturas hacia el arte popular.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB