• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item

Self-evaluation as a skill in the performing musician: from class evaluation to the acquisition of self-evaluation skill

La autoevaluación como destreza en el músico performer

Author
Conti, Mirta

Díaz, Alberto

Blake, Mariano

Full text
http://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/1856
10.25074/actos.v5i3.1856
Abstract
Music performance needs the reception of an assessment about the performance displayed. Some pedagogical actions, considered as normal in traditional education, tend to promote high levels of arousal which are against an optimal performance, thus impairing acquisition of knowledge and praxias, both of them evidenced during the performing event, and also increasing the risk of lesions development. In order to investigate this topic, we developed and validated a survey which was applied to 780 musicians from Argentina, aimed to get information about factors indicating increases in arousal levels. Considering that intermediate levels of arousal are the optimal state for the performing task, we tried to establish which interventions favors learning in the students, thus minimizing subjectivity in Music Teaching Pedagogy. The assessment matrix used in the class is incorporated by the student, thus becoming a part of their behavioral repertoire. The self-assessment appears as a skill directed towards the development of self-reliance for studying, able to moderate the arousal levels, and opening the possibility to make efficient and useful corrections, even in real-time, during music performance.
 
La performance musical implica en todas sus instancias la recepción de una evaluación respecto del desempeño desplegado en la misma. Algunas intervenciones pedagógicas normalizadas en la formación tradicional tienden a propiciar niveles de alerta excesivos para un óptimo desempeño, ocasionando la merma en las capacidades de asimilación de conocimientos y praxis musicales que se podrá en evidencia durante la performance, además incrementando el riesgo de lesiones. En función de interrogar esta problemática hemos diseñado un autorreporte aplicado en setecientos ochenta músicos de Argentina, recogiendo indicadores de niveles excesivos de alerta. Considerando que niveles intermedios de alerta resultan ser los que se corresponden con un estado de activación óptimo para la tarea del performer, nos hemos propuesto precisar aquellas intervenciones capaces de favorecer la disposición de aprendizaje en los alumnos, minimizando la subjetividad en el campo de los procedimientos pedagógicos. La matriz evaluativa presente en clase resulta incorporada por el alumno transformándose en parte de su repertorio comportamental. La autoevaluación se constituye como una destreza capaz de brindar autonomía en el estudio, moderación del alerta y la posibilidad de efectuar correcciones eficientes incluso en tiempo real durante la interpretación musical.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB