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Siempre en Domingo: las fotografías clandestinas de Jorge Tiscornia en el Penal de Libertad

dc.creatorConejo, Yazmin
dc.date2021-07-29
dc.identifierhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/1859
dc.identifier10.25074/actos.v3i5.1859
dc.descriptionA click of the camera is the moment where a lifetime fits. But if that creative act of taking photographs is challenged by the urgency of letting know an extraordinary experience, as  lived inside the "Penal de Libertad" during the Uruguayan dictatorship (1973-1985), so the way we perceive the image will change. It will not contain just a memory but an event that seeks to be narrated. We take the photographic visual material that Jorge Tiscornia photographed inside the Prison and we will see that when looking at the images with a space-time distance, recognition (individual and collective) is reactivated, which adds the susceptibility to interpretation of the images in our present. We opened around the reference to the four photographs of Auschwitz narrated by Didi-Huberman in connection with the images of the prison, which we could relate the images in prison in this process of memory. Susan Sontag allowed us to access the images from a different perspective by taking them out of the static and subjective plane and giving them movement. Finally Didi-Huberman led us to touch the real when the unimaginable can be imagined through the memory fragments that combine the recognition of the extraordinary experience. We turn a static photograph into a piece of mobile frames that allows us to look at the experiences of political prisoners objectively as testimonial evidence of what happened inside the prison and was intended to be denied.en-US
dc.descriptionUn clic de la cámara es el instante en el que cabe toda una vida. Pero si ese acto creativo de tomar fotografías se ve desafiado por la urgencia de la justificación de contar una experiencia extraordinaria, entonces va a cambiar la forma en la que percibimos la imagen. Ya no contendrá solo un recuerdo sino un acontecimiento que busca ser narrado. En este trabajo analizaremos la experiencia extraordinaria vivida al interior del Penal de Libertad durante la dictadura uruguaya (1973-1985) a través del material visual fotográfico que Jorge Tiscornia registró dentro del Penal unos días antes del domingo de liberación; acompañado de su relato “Acción de Gracias” extraído del libro Nunca en Domingo (2014), donde narra la travesía para tomar las fotografías y la recuperación de las mismas un domingo veintiún años después de creerlas perdidas. El objetivo es plantear en términos de Didi-Huberman cómo lo inimaginable, aquello vivido dentro del Penal de Libertad por los presos políticos de la dictadura uruguaya (1973-1985), puede ser imaginable a través de los fragmentos de memoria que conjuntan el reconocimiento de la experiencia extraordinaria poniendo énfasis no sólo en lo que se muestra a la luz sino sobre todo en lo que queda fuera y detrás de los bordes del marco de la imagen.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Academia Humanismo Cristianoes-ES
dc.relationhttp://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/1859/2177
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Actoses-ES
dc.sourceRevista Actos; Vol. 3 Núm. 5 (2021): Revista Actos; 79-100es-ES
dc.source2452-4727
dc.source10.25074/actos.v3i5
dc.titleAlways on sunday: The clandestine photographs of Jorge Tiscornia in the “penal de Libertad”en-US
dc.titleSiempre en Domingo: las fotografías clandestinas de Jorge Tiscornia en el Penal de Libertades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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