Dance at the Víctor Jara School: an analysis situated from Popular Education, critical interculturality and dance studies
Danza en la Escuela Víctor Jara: Un análisis situado desde la Educación Popular, la interculturalidad crítica y las danzas
Author
González, Paulina
Abstract
This article presents a decolonial theoretical situated analysis in the particular experience of Taller Danza Grandes of the Escuela Víctor Jara, based on the relation between this practice and the conceptual triad of popular education, critical interculturality and dances. This proposal is raised to offer a view that can issue perspectives and materials further beyond the hegemonic conceptions of the praxis of education and dance in intercultural contexts. This exercise is carried out with the aim of analyzing the interaction between the practice of the Taller Danza Grandes and the proposed conceptual triad, approaching it from the methodology of participatory action research to visualize both effective links, tensions and tasks yet to be fulfilled. With this, we intend to insumate current and future exercises of critical pedagogy in dances that develop in contexts of Latin American migratory reality. El presente artículo propone un análisis teórico situado en la experiencia particular del Taller Danza Grandes de la Escuela Víctor Jara, a partir de la vinculación entre esta práctica y la triada conceptual de educación popular, interculturalidad crítica y danzas. Esta propuesta se levanta en miras de facilitar perspectivas y materiales por fuera de las concepciones hegemónicas de la praxis de la educación y la danza en contextos interculturales. Dicho ejercicio es llevado a cabo a partir de la pregunta ¿De qué manera interactúan la educación popular, interculturalidad crítica y danzas en la experiencia del Taller Danza Grandes durante los años 2011 a 2014?, abordando tal interrogante desde una aproximación teórica al ejercicio del Taller Danza Grandes que nos permita dilucidar tanto vinculaciones efectivas, como tensiones y tareas aún por cumplir. Pretendemos con ello, insumar a actuales y futuros ejercicios de pedagogía crítica en danzas que se desarrollen en contextos con realidad migratoria latinoamericana.