Show simple item record

La idea de “vivido-proyectado”. Un criterio para interpretar las relaciones intersubjetivas en el campo de las ciencias sociales

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorLeal Riquelme, Rubén
dc.date2018-11-26
dc.date.accessioned2021-08-17T16:15:03Z
dc.date.available2021-08-17T16:15:03Z
dc.identifierhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/283
dc.identifier10.32735/S0718-2201201100033%x
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171640
dc.descriptionIn the present work we propose to show that the idea of “lived-projected” is a useful instrument to continue the study of the theory of motives. In this context, we will reflect about the notion of “lived-projected”, for it seems to us that it can be assumed as a methodological resource to interpret the projects of action and, at the same time, to avoid some kind of dualism. Then, our purpose is to reflect about some types of links that the conscience of the actor, in the process of the articulation of lived experiences can establish when, especially, the intention is to develop social relationships with other actors in current life. We believe that the idea of “lived-projected” and its application can go further than the epistemological studies. We think that it is possible to be applied into the field of ethics and especially in the relationships that a teacher establishes with his/her students. Indeed, we focus the analysis in this last case.en-US
dc.descriptionNos proponemos mostrar que la idea de vivido-proyectado constituye una herramienta útil para continuar el estudio de la teoría de los motivos. La noción vivido-proyectado puede ser asumida como un recurso metodológico para interpretar los proyectos de acción y, a la vez, evitar algún tipo de dualismo. Se trata, entonces, de reflexionar acerca de algunos tipos de relaciones que puede establecer la conciencia del actor en los procesos de articulación de las vivencias cuando, especialmente, se pretende desarrollar relaciones sociales con otros actores en la vida cotidiana. A nuestro parecer, la idea de vivido-proyectado y su aplicación puede trascender estudios epistemológicos para incursionar en el campo de la ética y más especialmente en las relaciones que establece un profesor con sus estudiantes, como es el caso que abordaremos en esta ocasiónes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/283/257
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 33 (2011): Diciembre; 131-146es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 33 (2011): Diciembre; 131-146en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectPhenomenology; theory of action; lived-projected; projects of action projects intersubjetive relationshipsen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectFenomenología; teoría de la acción; vivido-proyectado; proyectos de acción; relaciones intersubjetivases-ES
dc.titleThe idea of the “lived-projected”. A criteria for interpreting the intersubjective relationships in the field of the social sciencesen-US
dc.titleLa idea de “vivido-proyectado”. Un criterio para interpretar las relaciones intersubjetivas en el campo de las ciencias socialeses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record