Show simple item record

Representaciones discursivas de los estudiantes de Educación Media Técnico Profesional en el discurso docente.

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorRomero-Jeldres, Marcela
dc.creatorMardones Nichi, Tricia
dc.creatorMüller González, Valeska
dc.date2021-07-19
dc.identifierhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/884
dc.identifier10.32735/S0718-2201202100052884
dc.descriptionThis study gives an account of the critical discourse analysis (ADC) carried out in an investigation, more applied to 151 technical professors, who work in the differentiated levels of secondary vocational schools with high level of vulnerability. This phase sought to establish discursive representations towards students, when teachers relate the concepts of EMTP, poverty and family. The corpus was analyzed from the three-dimensional model Fairclough. The results reproduce two social discourses, that of the state and that of the family, concealing a domination by installing a false social autonomy in the poorest student populations, projected on a determinism, when there is no chance of overcoming poverty.en-US
dc.descriptionEste estudio da cuenta del análisis crítico del discurso (ACD) realizado en una investigación mayor aplicada a 151 docentes técnicos, que se desempeñan en los niveles diferenciados de liceos de Educación Media Técnico Profesional (EMTP) con alto nivel de vulnerabilidad. Esta fase buscó establecer representaciones discursivas acerca de los estudiantes, cuando los docentes relacionan los conceptos de EMTP, pobreza y familia. El corpus fue analizado desde el modelo Tridimensional de Fairclough. Los resultados reproducen dos discursos sociales, el del Estado y el de la familia, ocultando una dominación al instalar una falsa autonomía social en las poblaciones de estudiantes más pobres, proyectadas en un determinismo, cuando no se ven posibilidades de superar la pobreza.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/884/807
dc.rightsCopyright (c) 2021 ALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofíaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 52 (2021): Julio; 77-89es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 52 (2021): Julio; 77-89en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectCritical discourse analysis; linguistic resources; teacher discourse; vocational/technical secondary educationen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectAnálisis crítico del discurso; recursos lingüísticos; discurso docente; Educación Media Técnico Profesionales-ES
dc.titleDiscursive representations of secondary vocational schools students in the teachers discourseen-US
dc.titleRepresentaciones discursivas de los estudiantes de Educación Media Técnico Profesional en el discurso docente.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record