Verbal Strategies of courtesy in argumentative interactions ocurring in schoolcontexts
Estrategias de cortesía verbal en interacciones argumentativas ocurridas en contexto escolar
Author
Salazar Parra, Juan
Full text
https://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/43410.32735/S0718-2201200800027%x
Abstract
Oral argumentation supposes different domains, like strategies of courtesy, that make the interactive relationships easier (attenuating imposition and promoting agreement). This is why we pretend to detect the argumentation stages in the interaction and the courtesy strategies that regulate a guided situation and a spontaneous one. Also, we present key concepts about argumentation study, stages and courtesy strategies that, following Cros (2003), must be used in an oral discussion in the classroom. Ultimately, we can say that students present general problems as concessions and use cooperation strategies in both situations, they develop an extended arguing stage, planning thesis and arguments, utilizing courtesy strategiesthat minimize the threatening acts and avoid coercing the interlocutor. Finally, just in guided interaction we find the closing stage that finishes the initial disagreement. Este artículo presenta las fases de la argumentación oral en la interacción y las estrategias de cortesía que regulan dicha interacción en una situación de aula guiada y en otra espontánea (Cros, 2003). Asimismo, se exponen los conceptos clave del estudio de la argumentación, de sus fases de desarrollo y de las estrategias de cortesía que, según Cros, se emplean en una discusión oral en la sala de clases. En ambas situaciones analizadas, los alumnos presentan problemáticas generales, como concesiones, empleo de estrategias de cooperación, desarrollo de una extensa fase de argumentación planteando diversas tesis y argumentos, utilizando estrategias de Cortesía que les permiten minimizar los actos amenazadores que evitan coaccionar al interlocutor. Además, se aprecia que sólo en la interacción guiada se puede hallar una fase de cierre que termine con la discusión inicial.