Show simple item record

Arqueologías de la imagen-red. La subjetividad dialógica en Level Five de Chris Marker

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorMontenero, David
dc.date2016-12-25
dc.date.accessioned2021-08-17T16:15:30Z
dc.date.available2021-08-17T16:15:30Z
dc.identifierhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/74
dc.identifier10.32735/S0718-2201201600043%x
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171862
dc.descriptionThis article analyzes the presence of a dialogic principle in the way subjectivities are constructed within Chris Marker’s Level Five, with a view to critically counteract the notion of Marker’s films as forms of the self-portrait. Through the Bakhtinian concept of “ideological becoming”, special attention is paid to the role played by new technologies of information and communication in the processes of re- accentuation which determine how subjectivities evolve in the context of the film. The concept of an “image-network” attempts to highlight the development of a new passage of the image towards a mode of representation dominated by a principle of exchange, whose importance is echoed in the film through the analysis of issues ranging from the dichotomy between memory and history to the relevance of documentary image for reality construction.en-US
dc.descriptionEl presente artículo explora la presencia de un principio dialógico en la configuración de las subjetividades que interactúan en Level Five de Chris Marker con el objetivo de matizar la metáfora crítica que califica de forma consistente el cine del director francés como ejemplo del autorretrato. Mediante el concepto bajtiniano de “devenir ideológico”, el texto presta especial atención a la creciente importancia que juegan las tecnologías de la comunicación en los procesos de reacentuación discursiva que determinan en último término la construcción de subjetividades. La noción de “imagen-red” busca poner de relieve las formas en las que la imagen digital ha propiciado el desarrollo de un nuevo pasaje de la imagen hacia un régimen representativo dominado por las ideas de intercambio autoinscripción cuyos ecos Level Five explora mediante el análisis de aspectos que van desde la dicotomía entre historia y memoria al papel de la imagen documental en la construcción de la realidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/74/73
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 43 (2016): Diciembre; 93-109es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 43 (2016): Diciembre; 93-109en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectChris Marker; Dialogism; Re-accentuation; Documentary; Ideological becomingen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectChris Marker; Dialogismo; Reacentuación; Documental; Devenir ideológicoes-ES
dc.titleArcheology of the image-network. Dialogic subjectivity in Chris Marker’s Level Fiveen-US
dc.titleArqueologías de la imagen-red. La subjetividad dialógica en Level Five de Chris Markeres-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record