Show simple item record

Travestir para reclamar espacios: la simulación sex-/text-ual de Pedro Lemebel y Francisco Casas en la urbe chilena

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorKulawik, Krzysztof
dc.date2019-01-17
dc.date.accessioned2021-08-17T16:15:33Z
dc.date.available2021-08-17T16:15:33Z
dc.identifierhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/411
dc.identifier10.32735/S0718-2201200800026%x
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171892
dc.descriptionThe narrative texts of contemporary Chilean writer-visual artists PedroLemebel and Francisco Casas use the theme of cross-dressing as a weapon to parody and criticize the value system which determines the process of identity formation, both individual and social. Employing the exuberant and ornamental language of the neobaroque style, these authors highlight in their urban chronicles and novels the problematic figure of the cross-dresser, an androgynous and transgressive subject, in order to propose a new perspective toward the traditional categories of masculine / feminine, white / mixed, and Latin American / Western culture. The use of linguistic artifice is associated with simulation, an artistic and discursive technique employed asa mask that unmasks the conventionality of the categories which govern thepatriarchal, masculine-heterosexual Western society.en-US
dc.descriptionLos textos narrativos de Pedro Lemebel y Francisco Casas ––escritores yartistas visuales chilenos contemporáneos–– emplean el motivo del travestismo como arma para parodiar y criticar el sistema de valores que determinan el proceso de formación de la identidad, sea individual o social. Utilizando el lenguaje exuberante y ornamentado del estilo neobarroco, estos autores destacan en sus crónicas urbanas y novelas la figura problemática del travesti, un ser andrógino y transgresivo, paraproponer una nueva perspectiva hacia las categorías tradicionales de lo masculino, femenino, blanco mestizo y latinoamericano occidental. El uso del artificio lingüístico se asocia, aquí, con la simulación, una técnica artística y discursiva empleada como una máscara que desenmascara la convencionalidad de las categorías que rigen la sociedad patriarcal, masculina-heterosexual y occidental.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/411/411
dc.rightsCopyright (c) 2019 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 26 (2008): Julio; 101-117es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 26 (2008): Julio; 101-117en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectcross-dressing; identity; simulation; neobaroque; Chile, urbanen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjecttravestismo; identidad; simulación; neobarroco; Chile; ciudades-ES
dc.titleCross-dress to claim spaces: sex-/text-ual simulation of Pedro Lemebel and Francisco Casas in the Chilean metropolisen-US
dc.titleTravestir para reclamar espacios: la simulación sex-/text-ual de Pedro Lemebel y Francisco Casas en la urbe chilenaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record