Show simple item record

Aspectos de un concepto crítico de aura estética

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorPrestifilippo, Agustín Lucas
dc.date2019-12-06
dc.date.accessioned2021-08-17T16:15:33Z
dc.date.available2021-08-17T16:15:33Z
dc.identifierhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/746
dc.identifier10.32735/S0718-2201201900049746
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171897
dc.descriptionThe reflections of Critical Theory of society about the modern differentiation of reason, assign to art –and its experience– a singularity which presents itself as a mode of resistance. A paradigmatic moment of this inquiry is the discussion about aura as a key concept to give account of what artistic difference means. In this paper we propose to reconstruct a critical concept of aesthetical aura by means of an interpretation of its place and meaning in Theodor Adorno’s social theory of art. In order to do that, we revise the controversy with Benjamin around the past character of aura; we distinguish the aspects of the foundation of the concept of artistically aura in terms of aesthetical negativity; and, finally, we extract some conclusions in relation to the theoretical contribution of this concept to the critique of aesthetical ideologies.en-US
dc.descriptionLas reflexiones de la teoría crítica de la sociedad respecto de la diferenciación moderna de la razón le otorgan al arte –y a su experiencia– una singularidad que se presenta bajo un modo de resistencia. Un momento ejemplar de estas indagaciones se expresa en la discusión acerca del concepto de aura para dar cuenta de la diferencia artística. En este escrito nos proponemos reconstruir los aspectos de un concepto crítico de aura estética a partir de la interpretación de su lugar y significación en la teoría social del arte de Theodor Adorno. Para ello revisamos la polémica que sostuvo con Benjamin en torno al carácter pasado del aura; distinguimos los aspectos de la fundamentación del concepto de aura artística en términos de negatividad estética; y, finalmente, extraemos algunas conclusiones en relación con la contribución teórica de este concepto para la crítica de las ideologías estéticas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/746/735
dc.rightsCopyright (c) 2019 ALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofíaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 49 (2019): Diciembre; 129-144es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 49 (2019): Diciembre; 129-144en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectAura; Theodor Adorno; aesthetical negativity; ideologyen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectAura; Theodor Adorno; negatividad estética; ideologíaes-ES
dc.titleAspects of a critical concept of aesthetical auraen-US
dc.titleAspectos de un concepto crítico de aura estéticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record