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Desde que un día leyendo a Balzac: novela/folletín en la narrativa fundacional de Alberto Blest Gana

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dc.contributores-ES
dc.creatorBarraza Jara, Eduardo
dc.date2018-11-20
dc.date.accessioned2021-08-17T16:15:48Z
dc.date.available2021-08-17T16:15:48Z
dc.identifierhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/140
dc.identifier10.32735/S0718-2201201500040%x
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/172000
dc.descriptionAlberto Blest Gana, the founder of the Chilean novel, could not be linked to the practice of writing feuilleton, although a number of his works published in magazines and newspapers exist. Moreover, being an outstanding disciple of Balzac would unlikely link him to the popular or mass literature, as the one developed in France in the middle of the nineteenth century. In fact, the national literary canon is built upon an intellectual elite —enlightened and liberal— that participates in the social construction of the nation as the one fostered by José Victorino Lastarria and Blest Gana —in their respective literary manifests. In their view, the popular culture does not participate beyond a folkloric ―costumbrism‖ or as a local ―taste‖, or as a ―picturesque trait‖ for the delight of the educated readers. For this reason, this article explores the melodramatic formants in Blest Gana‘s narrative, by analyzing them in light of the popular literature perspectives advocated by Eco (1981, 2012), Martín-Barbero (2010), Herlinghaus (2002), and Sarlo (1985), among others.en-US
dc.descriptionEl carácter de Alberto Blest Gana como fundador de la novela chilena mal podría ligarlo a la práctica del folletín, aunque registra numerosos títulos publicados en revistas y periódicos. Por lo demás, su filiación como aventajado discípulo de Balzac menos podría propiciar un vínculo con la literatura popular o de masas, como se desarrolló en Francia a mediados del siglo XIX. Y es que el canon literario nacional se construye a partir de una élite intelectual —ilustrada y liberal— que participa de la construcción social de la Nación como la que propiciaba José Victorino Lastarria y el propio Blest Gana —en sus respectivos manifiestos literarios—, en cuya conformación la cultura popular no participa más allá de un ―costumbrismo‖ folklórico, o como un ―sabor‖ local, o como un ―pintoresquismo‖ para solaz de los lectores cultos. En este artículo se indaga en los formantes folletinescos en la narrativa de Blest Gana, recurriendo a las tesis acerca de la literatura popular que han sido postuladas, entre otros, por Eco (1981, 2012); Martín-Barbero (2010), Herlinghaus (2002), Sarlo (1985).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/140/139
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 40 (2015): Julio; 37-52es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 40 (2015): Julio; 37-52en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectChilean literature of the XIXth Century; Feuilleton; Foundational fictionsen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectLiteratura chilena del siglo XIX; Folletín; Narrativas fundacionaleses-ES
dc.titleSince a day reading Balzac: novel/ feuilleton on foundational fiction by Alberto Blest Ganaen-US
dc.titleDesde que un día leyendo a Balzac: novela/folletín en la narrativa fundacional de Alberto Blest Ganaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


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