Show simple item record

La inserción de la lengua mapuche en el currículum de escuelas con educación intercultural: un problema más que metodológico

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorAlvarez-Santullano, Pilar
dc.creatorForno Sparovich, Amilcar
dc.date2019-01-17
dc.date.accessioned2021-08-17T16:15:48Z
dc.date.available2021-08-17T16:15:48Z
dc.identifierhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/406
dc.identifier10.32735/S0718-2201200800026%x
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/172004
dc.descriptionIn this article we aim at underscoring sensens, motivations and meaningsunderlying the insertion of the teaching of the Mapuche language in schools, located in Mapuche Huilliche territory, that are submitted to intercultural education programs, and put them into play with ideologies that underpin the curriculum, and articulate the school concretions of the teaching of the language. As part of our findings, we claim that in schools where the educational emphasis is on the revaluation of the politicalcultural identity of the Mapuche people, the teaching of the language is resituated in aliberating perspective; whereas, in schools where identity is individualized and worked out on a cultural curriculum devoid from history, the Mapuche language education counts only upon fragmented spaces, discontinued in time, which in turn, is subjected to traditional disciplinary contents of the official school-curriculum, reassuring -against expectations - its status of subordinate language.en-US
dc.descriptionEn este artículo nos proponemos relevar los sentidos, motivaciones ysignificados que subyacen a la inserción de la enseñanza de la lengua mapuche en escuelas con programa de educación intercultural situadas en territorio mapuche huilliche y ponerlos en juego con las ideologías que sustentan el currículum y que articulan las concreciones escolares de su enseñanza. Sostenemos que en las escuelas en las que el énfasis educativo está en la revalorización de la identidad políticocultural del pueblo mapuche, la enseñanza de la lengua se resitúa en una perspectiva liberadora, mientras que en las escuelas donde la identidad se individualiza y se elabora sobre un currículum culturalista y deshistorizado, la lengua mapuche cuenta para su enseñanza sólo con espacios fragmentados ––discontinuos en el tiempo–– en los que a, su vez, se ve supeditada a los contenidos disciplinarios tradicionales del currículum oficial, reafirmando de esta manera ––y contrariamente a lo que se hubiera esperado–– su condición de lengua subordinada.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/406/407
dc.rightsCopyright (c) 2019 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 26 (2008): Julio; 9-28es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 26 (2008): Julio; 9-28en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectmapuche language; intercultural educationen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectlengua mapuche; educación interculturales-ES
dc.titleThe inclusion of the Mapuche Language in the Curriculum of Schools with Intercultural Education: a more than methodological problemen-US
dc.titleLa inserción de la lengua mapuche en el currículum de escuelas con educación intercultural: un problema más que metodológicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record