Religion classes under the context of postmodernism:
La clase de religión en un contexto de posmodernidad:
Author
Olivares Bustamante, Jacqueline
Pérez Quinteros, Lorena
Pérez Morales, Sergio
Abstract
This paper reports the systematic reflection on the tension between the current understanding of the religion class and the demands of postmodern society. This emerges from three milestones for the Religion Teaching Career at Universidad Católica de Temuco: a) Consultation with different educational agents about the profile of the teacher of religion; b) The application of a survey to in – service teachers of religion about the object of study in a class of religion and; c) the accreditation agreement. The tension is approached from the recognition of cultural identity, an epistemological view on mankind, besides the processes of secularization shown in Chilean law. The systematization of the results has involved considering a new understanding of the class of religion focused on the spiritual development of the student. El presente artículo comunica la reflexión sistematizada acerca de la tensión entre la comprensión actual de la clase de religión y las demandas de una sociedad postmoderna. Esta emerge a partir de tres hitos fundamentales para la carrera de Pedagogía en Religión de la Universidad Católica de Temuco: a) La consulta a diferentes agentes educativos acerca del perfil de profesor de religión; b) la aplicación de una encuesta a profesores de religión sobre el objeto de estudio de la clase de religión y; c) el acuerdo de acreditación. La tensión es abordada desde el reconocimiento de la identidad cultural, una concepción epistemológica del ser humano, y a partir de los procesos de secularización evidenciados en la legislación chilena. La sistematización de los resultados a implicado plantearse una nueva compresión de la clase de religión focalizada en el desarrollo espiritual del educando.