Show simple item record

Las lenguas del animal. Fábulas de la pobreza y la vida precaria

dc.creatorGirona Fibla, Nuria
dc.date2021-07-15
dc.date.accessioned2021-08-18T12:18:56Z
dc.date.available2021-08-18T12:18:56Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6649
dc.identifier10.4067/s0071-17132021000100081
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/174275
dc.descriptionThis essay aims to inquire about the literary representation of the animal and the political imagination nowadays, as the “human life” paradigm represents a biopolitical boundary that states which lives deserve such status and which lives are left out of such symbolic and legal recognition. Starting with “Yzur” (1096) by Leopoldo Lugones, the essay shows how this “anthropological machine” works, which in its capture of the living imposes a logic of domination and exploitation. In contrast, it presents the short story “Como un león” (1967) by Haroldo Conti, the collection of poems El duelo (2010) by Igor Barreto and “Hambre perra” (2009) by Lina Meruane as fictional spaces where the figure of the animal is not presented as the opposite of the human one but as a variation that blurs its boundaries and suspends the established biopolitical order of the distribution of the bodies.en-US
dc.descriptionEste artículo se propone indagar alrededor de la representación literaria del animal y la imaginación política del presente, en tanto el paradigma de la “vida humana” constituye un límite biopolítico que establece qué vidas merecen tal calificación y qué vidas quedan al margen de ese reconocimiento simbólico y jurídico. A partir de “Yzur” (1096) de Leopoldo Lugones, el artículo muestra cómo funciona esta “máquina antropológica” que en su captura de lo viviente impone una lógica de dominación y explotación. En contrapunto presenta el relato “Como un león” (1967) de Haroldo Conti, el poemario El duelo (2010) de Igor Barreto y el cuento “Hambre perra” (2009) de Lina Meruane como espacios de fabulación en donde la figura del animal no se presenta como el negativo de lo humano sino como una variación que disuelve sus límites y suspende el orden de distribución de los cuerpos previsto por la biopolítica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6649/7622
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; Núm. 67 (2021); 81-96en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 67 (2021); 81-96es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.titleThe animal’s languages. Fables of poverty and precarious lifeen-US
dc.titleLas lenguas del animal. Fábulas de la pobreza y la vida precariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record