“Stout beer for men, and lager beer for women”: an aNalysis of sexist language and gender stereotypes in ELT textbooks used in Chile
"Cerveza Stout para hombres y cerveza Lager para mujeres”: un análisis del lenguaje sexista y estereotipos de género en textos de enseñanza del idioma inglés utilizados en Chile
Author
Muñoz González, Sofía Mackarena
Abstract
The present study deals with how sexist language and gender stereotypes are embedded in English language teaching (ELT) textbooks used in the eleventh grade of secondary school in Chile. Textbooks play an important role in learning a culture and its language and they should motivate and encourage that both genders be equally represented.The study underscores the idea that ELT coursebooks influence students’ views and behaviours. This study draws on a mixed methods research and examines two coursebooks: Teens in Motion 1 and Solutions Pre-Intermediate.The results suggest that gender bias does exist in both textbooks series; male characters are much more frequently presented and portrayed as more important than females in both textbooks. Also, males are portrayed as more active and successful, while females as more quiet with socially approved roles, and taking disadvantaged positions.Further research is required in the area of how language and gender representation are presented in others ELT textbooks used in Chile is therefore suggested to confirm the results of this study, further research that addresses the different approaches to teaching non-sexist language are also needed. El presente estudio trata sobre el lenguaje sexista y los estereotipos de género en los libros de texto de enseñanza del idioma inglés (ELT), utilizados en primer año medio de la educación secundaria en Chile. Enfatiza la idea de que los libros de texto de ELT influyen en las opiniones y conductas de los y las estudiantes. Los libros de texto desempeñan un papel importante en el aprendizaje de la cultura y su idioma y deben motivar y alentar a los/las alumnos; por lo tanto, es importante que ambos géneros estén igualmente representados. Este estudio se basa en una investigación de métodos mixtos y examina dos textos escolares: Teens in Motion 1 y Solutions Pre-Intermediate.Los resultados indican que se observa una brecha de género en ambos textos; los personajes masculinos están más presentes y son más importantes que los femeninos; los varones presentan roles más activos y las mujeres presentan roles pasivos y socialmente aprobados.Los resultados de esta investigación permiten proyectar la necesidad de nuevos estudios que den continuidad a las miradas analíticas abordadas. Para esto, es interesante problematizar otros libros de enseñanza del idioma inglés utilizados en Chile.