Internationalization strategies of Chilean higher education for the development of a positive cooperation
Estrategias de internacionalización de la educación superior chilena para el desarrollo de una cooperación positiva
Author
Álvarez Fuenzalida, Freddy Antonio
Abstract
This article shows the main strategies used by Chilean Higher Education stakeholders to support their internationalization, at the undergraduate level, for the development of a positive cooperation. For this, an analysis was carried out on the approaches and the logics of international cooperation that some organisms, both at the international and national level cooperation, have expressed. Besides, some higher education institutions (IES in Spanish) were included, to understand how these institutions, manage to develop cooperation through internationalization, and what are the main strategies used in the Chilean higher education system to promote its internationalization and the development of positive cooperation? In order to answer this question, a document analysis of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), the Chilean Ministry of Education (MINEDUC) and the National Accreditation Commission (CNA) was carried out. In addition, an interview and a questionnaire were conducted to obtain the participating parties’ perspective on how international cooperation is carried out.According to the obtained information, we can conclude the main strategies used by the Chilean Higher Education to support its internationalization for the development of a positive cooperation are international publications with the purpose of strengthening international scientific relations and knowledge dissemination, and teacher training abroad with the purpose ofstrengthening academic mobility. Este artículo presenta las principales estrategias que utilizan los actores del nivel de educación superior chilena, para fomentar su internacionalización a nivel de pregrado y desarrollar una cooperación positiva. Para esto, se llevó a cabo un análisis de las propuestas y lógicas de cooperación internacional que manifiestan algunos organismos, tanto a nivel internacional como nacional, además de instituciones de educación superior (IES) con el fin de entender ¿cómo logran desarrollar la cooperación por medio de la internacionalización? y ¿cuáles son las principales estrategias que se utilizan en el sistema de educación superior chileno para fomentar su internacionalización y el desarrollo de una cooperación positiva? Para poder contestar estas preguntas se realizó un análisis de documentos de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), elMinisterio de Educación de Chile (MINEDUC) y la Comisión Nacional de Acreditación (CNA). Además, se realizaron entrevistas y cuestionarios con el fin de tener una perspectiva de las partes participantes sobre cómo se realiza la cooperación internacional.
De acuerdo con lo investigado, se puede concluir que las principales estrategias que se utilizan en el sistema de educación superior chileno son, por una parte, las publicaciones a nivel internacional, con el propósito de fortalecer las relaciones científicas internacionales y la divulgación de conocimiento, y por otra parte, la formación docente en el extranjero con el propósito de fortalecer la movilidad académica.